Afvallen met fitnessapparaten doe je zo!


Afvallen op hometrainer

In een werelddeel waar alles in overvloed is kampen teveel mensen met overgewicht. Daar niets aan doen kan leiden tot gezondheidsschade. Een bewuste levenswijze, een combinatie van gezond bewegen en dieet, is dan geen overbodige luxe. Maar wat is gezond bewegen, en hoe moet dat met het dieet? In deze blog enkele nuttige tips.

Hometrainer

De hometrainer is een bewezen apparaat om gezond te bewegen. Niet voor niets gebruiken fysiotherapeuten en cardiologen een hometrainer en geen ander apparaat. De kans dat je op een hometrainer een blessure oploopt is nihil. Hometrainers zijn er in allerlei soorten en maten. En daardoor ook in diverse prijsklassen. Waar heel goed op te trainen is, is de spinfiets. Een spinfiets heeft geen vrijloopnaaf, je zou dus achteruit kunnen fietsen, en omdat je een vliegwiel aandrijft zit er in het fietsen geen dood punt. Met spinnen is een zeer intensieve training mogelijk waarbij je veel calorieën verbruikt.

Spinfietsen worden ook gebruikt door professionele marathonschaatsers ‘om alles weer soepel te krijgen’ na een intensieve wedstrijd. Zo’n schaatser heeft de andere dag spierpijn, en door te fietsen verdwijnt die stramheid. Nog steeds is de klassieke hometrainer in de handel, maar ook hele luxe modellen. Hometrainers die je kunt koppelen aan je tablet, en zo kun je virtueel het laatste gedeelte van een Tour de France etappe fietsen, of door een stad. Op de spinfiets na zijn de meeste hometrainers uitgerust met allerlei meters zoals een calorieteller en een hartslagmeter. De luxere modellen hebben wat extra’s.

Roeitrainers

Roeitrainer afvallen

Een zeer effectieve methode om figuurcorrectie te verkrijgen is trainen met een roeitrainer. De resultaten liegen er dan ook niet om; een roeier of roeister heeft het perfecte postuur. De armspieren zijn goed in proportie met de beenspieren, en roeiers of roeisters hebben een platte buik en geen vet. Afvallen door te trainen met een roeitrainer gaat goed. Anders als met een hometrainer bewegen niet alleen de benen maar ook de armen buik en rug; het is een volledige body workout. De kunst met trainen met een roeitrainer is; hoe lang houd je de beweging vol. Hoe langer je het bewegen op de roeitrainer vol kan houden hoe meer calorieën je verbruikt hoe sneller je afvalt.

Crosstrainer

Crosstrainer conditie opbouwen

De crosstrainer is misschien wel het eenvoudigste apparaat om gewicht te verliezen. Je plaatst de handen en voeten op de goede plek, en dan gaat het bewegen vanzelf. Met de crosstrainer geldt ook het voordeel dat de armen meebewegen, net zoals bij de roeitrainer. Evenals de hometrainer is de crosstrainer compleet met meters. Een calorieteller en hartslagmeter is dan aanwezig evenals andere meters waar je de trainingsprestaties goed mee in de gaten kan houden. De kans op blessures bij trainen met een crosstrainer is nihil. Tevens zijn er ook van die luxe crosstrainers, net zoals bij de hometrainers, in de handel. Dus ook te verbinden met een tablet en de mogelijkheid om virtueel ergens te crossen. Terwijl je op de crosstrainer van de afleiding van de beelden geniet, vliegt de tijd voorbij en ondertussen verbrand je heel veel calorieën. Gegarandeerd leidt dat tot het gewenste gewichtsverlies.

Loopband

Stel op loopband

Tot nu toe ging de opsomming over fitness apparaten waarbij het lichaam geen schokken te verdragen krijgt. Met hardlopen is dat anders, met het landen op de voorste voet komt een veelvoud van het lichaamsgewicht op de enkel en knie. Over het algemeen is het advies; probeer eerst af te vallen tot je streefgewicht, en ga dan pas hardlopen. Maar mocht je besluiten om toch af te gaan vallen middels hardlopen, doe het dan op een loopband. Met schoenen die goed steunen en met zolen die de schokken dempen zou het kunnen. Toch is er een kans op blessures; afvallen middels hardlopen is iets als je jezelf totaal niet kan vinden in trainen met een home- roei- of crosstrainer.

Krachtstation

Heel divers is het krachtstation. Daarmee trainen is uiterst effectief, maar je moet er wel verstand van hebben. De voornoemde fitness apparaten wijzen voor zichzelf, en hebben geen instructies nodig, maar dat is bij krachttraining anders. Deze blog is tekort om alles op te schrijven hoe wonderbaarlijk krachttraining werkt en hoe je wat kan bereiken. In ieder geval verkrijg je met krachttraining, vooral als je de grote spiergroepen traint, een enorme verbranding wat het bij cardio nooit haalt. Je moet dan denken aan 800 kcal/uur.

Met krachttraining kun je dan ook het lichaamsgewicht verkrijgen wat je wil. Het kan zijn, als je op je streefgewicht bent, dat je dan denkt ik heb te weinig spierweefsel en dan jezelf met krachttraining weer zwaarder maakt, maar dan met meer spiermassa i.p.v. lichaamsvet. Ook kun je met krachttraining je lichaamsgewicht stabiel houden. Maar nogmaals; deze blog is tekort, over krachttraining zijn hele boeken geschreven. Slim is wel om krachttraining middels een krachtstation te doen, en niet met losse gewichten. De kans op letsel is hierdoor kleiner.

Trainingsschema

In meer of mindere mate is een trainingsschema belangrijk. Er staat al een voorbeeld in de tekst; bij de roeitrainer gaat het om lang doorzetten van de beweging. Met fietsen kan dit anders zijn omdat fietsen in een hoge intensiteit kan gaan, en de crosstrainer zit daar tussenin. Wel komen bij alle drie overheen; als je een verbranding kan realiseren van 500 kcal/uur dan zal je meer afvallen als je een vol uur sport i.p.v. drie kwartier. Bij die hele luxe cross- en hometrainers zijn met het linken aan de tablet de trainingsresultaten zeer goed uit te werken. Wat echt een strak trainingsschema moet hebben is afvallen middels krachttraining ook al zit daarin ook de crux van het doorzetten van de beweging. Online zijn er veel trainingsschema’s te vinden, en ook zijn daar boeken over.

Echter bij afvallen is de remedie; het doorzetten van de beweging. Bijvoorbeeld op hartslag, het is niet alleen de hartslag opvoeren totdat je in die vetverbrandingszone zit, maar hoe lang kun jij daarin blijven? En met het krachtstation; ongetwijfeld kun je met een arm een buig/strekbeweging op het apparaat vijftien keer maken, en na een minuut weer vijftien keer. Maar hoe lang houd je dat vol? Lukt het je om die beweging vijf maal vijftien keer te doen en zo toe te werken naar zes maal vijftien keer? En als je dat bereikt heb; hetzelfde met een iets hoger gewicht. Een trainingsschema is dus belangrijk tot op zekere hoogte bij afvallen; want de beweging volhouden is de remedie.

Hier vind je meerdere trainingsschema’s op onze website:

Gezonde voeding

Gezonde voeding is belangrijk

Een bekend gezegde is ieder pondje gaat door het mondje. Het is waar, mensen kunnen te zwaar zijn door te veel eten in combinatie met te weinig bewegen. Echter, de meeste mensen die te zwaar zijn door eten zijn dat door het verkeerde eten. Nu is een dieet individueel; in deze blog is het alleen mogelijk om in het algemeen te schrijven. In ons voedsel zitten twee gevaren, en dat zijn suikers en vetten.

Er gaan ook geluiden dat we te veel zout binnen krijgen, maar dat staat los van overgewicht. Nu is het zo dat een lichaam alles nodig heeft, dus ook suikers en vetten. Toch is er in het algemeen wel iets over te schrijven. Sporten gaat heel goed op een dieet van een minimum aan suikers (koolhydraten) en de goede vetten. Dat minimum aan suikers is net dat beetje wat een sinaasappel zoet maakt, en meer kun je beter niet eten aan suikers als die ene sinaasappel. En de goede vetten; dan gaat het over natuurlijke vetten die niet in de industrie bewerkt zijn. Denk aan vette vis zoals een gerookte makreel. Of een heerlijk gerecht met avocado. Probeer tussendoortjes altijd af te slaan.

Op zo’n dieet van goede vetten is heel goed te sporten. Uit onderzoek is gebleken dat middels cardio suikers verbranden een ware uitputtingsslag is. Trainen met de goede vetten in de buik gaat stukken makkelijker. Een voorbeeld van zo’n dieet is het keto dieet. Bedank ook voor die vele sportdrankjes die er in de handel zijn. Veel van die drankjes bevatten veel suiker; je moet zeer extreem sporten wil je tekorten krijgen en dat je dat met een sportdrankje aan moet vullen. Na al deze tips zal het toewerken naar je streefgewicht wel lukken evenals om op dat gewicht te blijven. En mocht het onverhoopt niet lukken, bedenk dan; bewust leven met veel bewegen en goede voeding is altijd goed en gezond.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 10 Average: 4.6]
Delen
  • 17
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    19
    Shares
  •  
    19
    Shares
  • 17
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *