Dagelijkse training op de hometrainer voor beginners


Om fit te worden heb je echt geen hele fitness school in je huis nodig. Zelf als je enkel de beschikking hebt over een home-trainer kun je conditie- en spieren opbouwen en zelfs afvallen. Het belangrijkste is dat je een goed schema voor jezelf maakt waar je je dagelijks aan gaat houden.

10 Minuten fiets training voor beginners (Beginners)

Dit is vooral bedoelt voor de beginners welke geen ervaring hebben met verschillende oefeningen op een hometrainer. De reden dat dit de bekendste workout is is omdat het zo makkelijk te doen is met een maximaal effect. Sterker nog er zijn slechts 3 stappen die je hoeft te doorlopen:

  1. Warming up: hierbij ga je rustig aan 3 minuten fietsen op een zo laag mogelijke stand (zo min mogelijk weerstand)
  2. Training: In deze fase zet je de fiets wat zwaarder maar zorg je dat je nog wel in staat bent om een gesprek te voeren, fiets jezelf dus niet buiten adem. Probeer dit ongeveer 4 minuten vol te houden.
  3. Cooling down: Dit is de cooling down fase waarbij je de weerstand van de hometrainer geleidelijk af gaat bouwen tot je weer op hetzelfde weerstandsniveau zit als tijdens de warming up. Doe ook dit ongeveer 3 minuten.

Hometraining

20-30 minuten fiets training (Gemiddeld)

Dit is een goede oefening om vet te verbranden en gewicht kwijt te raken. Hierbij fiets je 20 tot 30 minuten per dag op een stevig tempo om rond de 300 extra calorieën per dag te verbranden. Als je dit een beetje saai vindt worden zet dan een muziek op, zet de tv aan of plak een tablet op je stuur.

Trainingsschema voor beginners (voorbeeld)

Hieronder hebben wij een voorbeeld van een trainingsschema voor beginners. Trainingsschema’s moet je altijd op maat laten maken door een fitness instructeur, zodat de training perfect op jouw situatie aansluit.

Type schema: Hometrainer voor beginners rpm: het aantal omwentelingen per minuut
Dagen schema: 2 dagen level: het niveau waar de fiets op staat qua weerstand
Duur schema: 6 weken
Maandag: (Voorbeelddag) Donderdag: (Voorbeelddag)
warming up Warming up
5 minuten  level 2 tussen 70 – 80 rpm 5 minuten  level 3 tussen 70 – 80 rpm
Training Training
10 minuten level 5 tussen 70 – 80 rpm 10 minuten level 6 tussen 70 – 80 rpm
5 minuten level 6 tussen 70 – 80 rpm 5 minuten level 7 tussen 70 – 80 rpm
3 minuten level 7 tussen 70 – 80 rpm 3 minuten level 8 tussen 70 – 80 rpm
2 minuten level 4 tussen 80 – 90 rpm 2 minuten level 4 tussen 80 – 90 rpm
Cooling down Cooling down
5 minuten cooling down level 1     50 rpm 5 minuten cooling down level 2       60 rpm

Interval training

Bij de interval training is het de bedoeling dat je om en om heel snel en dan weer rustig fietst. Fiets ongeveer 8 seconden heel snel waarna je weer 12 seconden de tijd neemt om te herstellen door in een kalm tempo te fietsen. Probeer dit 20 minuten per dag te doen en je ziet na enkele weken een groot verschil. Wanneer je oefening te simpel voor je wordt kun je de tijden op gaan voeren tot je 20-30 seconden heel intensief kunt fietsen met een herstelperiode van 45 seconden tot 1 minuut.

Los van welke oefening je kiest om te doen is het belangrijkste dat je het met regelmaat doet, zonder deze regelmaat maakt het niet uit welke oefening je doet maar zul je weinig bereiken. Heb je moeite met motivatie te vinden om te training of blijf je met veel vragen zitten neem dan eens op met een personal trainer, deze kunnen je vaak begeleiden in zowel de training als het verbeteren van je voedingspatroon.

Hometraining meerdere mensen

Wat is een goede hometrainer?

Hier ben ik heel nuchter in: het maakt niet uit, als je maar beweging krijgt! Conditie opbouwen kun je net zo goed op een hometrainer van 20 jaar terug als op een hedendaagse, heb je weinig tot geen budget laat dit dan geen excuus zijn om niet te trainen. Natuurlijk heeft een duurdere hometrainer wel voorgeprogrammeerde programma’s en zitten ze comfortabeler, maar het is en blijft een luxe en geen vereiste. Hometrainers zijn er in elke prijsklasse, wij hebben een artikel geschreven over welke hometrainer je het beste kunt kopen.

Zoals je ziet heb je voor +- 300 euro al een hometrainer van goede kwaliteit, terwijl als je een hoog budget hebt je het zo duur kunt maken als je zelf wilt.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 108 Average: 4.5]
Delen
  •  
  •  
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    2
    Shares
  •  
    2
    Shares
  •  
  •  
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  

7 reacties op dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *