Om fit te worden heb je echt geen hele fitness school in je huis nodig. Zelf als je enkel de beschikking hebt over een home-trainer kun je conditie- en spieren opbouwen en zelfs afvallen. Het belangrijkste is dat je een goed schema voor jezelf maakt waar je je dagelijks aan gaat houden.

10 Minuten fiets training voor beginners (Beginners)

Dit is vooral bedoelt voor de beginners welke geen ervaring hebben met verschillende oefeningen op een home trainer. De reden dat dit de bekendste workout is is omdat het zo makkelijk te doen is met een maximaal effect. Sterker nog er zijn slechts 3 stappen die je hoeft te doorlopen:

  1. Warming up: hierbij ga je rustig aan 3 minuten fietsen op een zo laag mogelijke stand (zo min mogelijk weerstand)
  2. Training: In deze fase zet je de fiets wat zwaarder maar zorg je dat je nog wel in staat bent om een gesprek te voeren, fiets jezelf dus niet buiten adem. Probeer dit ongeveer 4 minuten vol te houden.
  3. Cooling down: Dit is de cooling down fase waarbij je de westopwatch-161539_960_720erstand van de hometrainer geleidelijk af gaat bouwen tot je weer op hetzelfde weerstandsniveau zit als tijdens de warming up. Doe ook dit ongeveer 3 minuten.

20-30 minuten fiets training (Gemiddeld)

Dit is een goede oefening om vet te verbranden en gewicht kwijt te raken. Hierbij fiets je 20 tot 30 minuten per dag op een stevig tempo om rond de 300 extra calorieën per dag te verbranden. Als je dit een beetje saai vindt worden zet dan een muziek op, zet de tv aan of plak een tablet op je stuur.

 

Interval training (gevorderd)

Bij de interval training is het de bedoeling dat je om en om heel snel en dan weer rustig fietst. Fiets ongeveer 8 seconden heel snel waarna je weer 12 seconden de tijd neemt om te herstellen door in een kalm tempo te fietsen. Probeer dit 20 minuten per dag te doen en je ziet na enkele weken een groot verschil. Wanneer je oefening te simpel voor je wordt kun je de tijden op gaan voeren tot je 20-30 seconden heel intensief kunt fietsen met een herstelperiode van 45 seconden tot 1 minuut.

 

Los van welke oefening je kiest om te doen is het belangrijkste dat je het met regelmaat doet, zonder deze regelmaat maakt het niet uit welke oefening je doet maar zul je weinig bereiken. Heb je moeite met motivatie te vinden om te training of blijf je met veel vragen zitten neem dan eens op met een personal trainer, deze kunnen je vaak begeleiden in zowel de training als het verbeteren van je voedingspatroon.

 

Wat is een goede hometrainer?

Hier ben ik heel nuchter in: het maakt niet uit, als je maar beweging krijgt! Conditie opbouwen kun je net zo goed op een hometrainer van 20 jaar terug als op een hedendaagse, heb je weinig tot geen budget laat dit dan geen excuus zijn om niet te trainen. Natuurlijk heeft een duurdere hometrainer wel voorgeprogrammeerde programma’s en zitten ze comfortabeler, maar het is en blijft een luxe en geen vereiste. Hometrainers zijn er in elke prijsklasse, een aantal voorbeelden van hometrainers in verschillende prijsklassen zijn:

€139.00
in stock
Sportbay.nl
€699.00
in stock
Fitnessapparaat.nl
€219.00
in stock
Fitnessapparaat.nl
€549.00
in stock
Sportbay.nl
€449.00
in stock
Fitnessapparaat.nl
€1,149.00
in stock
Fitnessapparaat.nl

Zoals je ziet heb je voor +- 300 euro al een hometrainer van goede kwaliteit, terwijl als je een hoog budget hebt je het zo duur kunt maken als je zelf wilt.