15 Beste loopbanden in 2020 (voor verschillende sporten)


loopband trainen

Voor vele sporters is het gebruik van een loopband dé ideale manier op extra beweging te krijgen op momenten wanneer dat jou uitkomt. Met het juiste plan en motivatie kunnen loopbanden de ideale oplossing bieden voor sporten tijdens regenachtige dagen of kunnen ze helpen met het besparen op een sportschool lidmaatschap.

Bovendien zijn de loopbanden perfect om je vooruitgang zorgvuldig in de gaten te houden. De loopband biedt vele mogelijkheden, ze zijn niet voor niets geliefd bij vele professionele sporters. Stel je eigen doelen in, zoals het verliezen van vet, spieropbouw of het verbeteren van je uithoudingsvermogen.

Op elk moment van de dag kun je geheel jouw eigen training samenstellen. Probeer verschillende oefeningen of streef keer op keer weer een nieuw doel na. Te weinig bewogen op een dag? Neem nog snel even wat passen tijdens het tandenpoetsen, scheren of tijdens het kijken van je favoriete serie.

Kom meer te weten over loopbanden en het gebruik ervan in dit artikel en verdiep je in leuke en afwisselende oefeningen.

Voor wie is de loopband geschikt?

Loopbanden zijn voor elke sporters geschikt, jong en oud. Je kunt er mee wandelen, joggen, hardlopen of sprinten, en ze helpen je bij het opbouwen van je conditie én voor het verbeteren van je spierkracht. Veel sporters gebruiken het ter ondersteuning naast een andere sport.

Daarnaast zijn de loopbanden ideaal voor revalidatie, en helpt het met het zorgvuldig en langzaam opbouwen van je spieren. Tijdens je revalidatieproces biedt de loopband een veilige en stabiele manier van trainen. Je hebt namelijk niet zoals met buiten rennen last van verkeer of gaten in de weg.

De loopbanden zijn geschikt voor alle fitnessniveaus, je hoeft er dus geen ervaring mee te hebben. Pas het tempo en gebruiksduur eenvoudig aan naar jouw capaciteiten en ga voor een training die bij jou past. De loopbanden bieden de optie voor een lichte training of een intensieve en zware cardio training.

loopband sportschool

De voordelen van een loopband

Je vraagt je wellicht af waarom je een loopband zou aanschaffen terwijl je ook buiten kunt rennen? Iedereen heeft zo zijn voorkeur hierin. Elk heeft zo zijn voordelen en nadelen. De voordelen van een loopband zijn met name de vele mogelijkheden. Zo kun je vele oefeningen uitvoeren met het apparaat en kun eenvoudig bijhouden hoe goed je presteert.

Daarnaast kun je met de loopband trainen wanneer het jou uitkomt. Op regenachtige dagen, koude winterdagen of grijze mistige dagen, kun je heerlijk binnen trainen zonder nat te worden of kou te vatten. Ook loop je altijd op een schokdempend en veilig oppervlak. Hiermee kun je blessures of ongelukken voorkomen.

Een andere reden om een loopband aan te schaffen is het genot van privacy. Je hoeft je niet druk te maken over je outfit, je zweetvlekken of jouw sportprestatie. Je bent volledig met je sport bezig en niet met andere mensen. Veel mensen sporten niet graag in overvolle sportscholen of drukke straten. Je voelt je bekeken en minder op je gemak.

Tijdens het rennen op je loopband hoef je je geen zorgen te maken over je looproute of met gevaar op de weg. Je kunt je volledig focussen op jouw prestatie, of ondertussen lekker multitasken en andere dingen doen, zoals telefoontjes plegen of je favoriete tv-programma kijken. Je bespaart daarnaast tijd en moeite, je hoeft namelijk niet naar de sportschool te rijden voor een training of de deur te verlaten.

Nog niet overtuigd? Wist je al dat je ook vele andere oefeningen kunt doen met een loopband. Ondanks de naam, hoef je het niet alleen te gebruiken om te lopen of rennen. Je kunt er bijvoorbeeld ook zijwaartse squats op doen, lunges, en zelfs spannings- en armspieroefeningen. Het multifunctionele apparaat biedt dus van allerlei mogelijkheden en bespaart je heel wat kosten op andere apparaten of op je sportschool uit.

loopband rennen

De verschillen soorten loopbanden

Als je inmiddels overtuigd bent van de vele voordelen van de loopband, vraag je je wellicht af voor welk model je moet gaan. Er zijn namelijk vele verschillende soorten loopbanden en er is enorm veel aanbod. Er zijn verschillende formaten, kleuren, verschillende materiaal soorten en verschillende prijzen.

De meeste loopbanden passen binnen drie categorieën, namelijk een basis, middeklasse en een topklasse loopband. Voor welke loopband je gaat, hangt af van verschillende factoren. Afhankelijk van het gebruiksdoel, de gebruiksintensiteit en je budget zijn er verschillende keuzes.

De basis loopband is, zoals de naam al vermoed, de meest basic band op de markt. Deze loopband voldoen aan de standaard functies van een loopband en zijn het goedkoopst. De banden hebben eenvoudige trackingfuncties waarmee je eenvoudig je snelheid, afstand en tijd afleest. De basis loopbanden zijn eenvoudig in gebruik en zijn dan ook geschikt voor alle type renners.

De middenklasse loopband. Loopbanden binnen deze categorie zijn wat meer geavanceerd dan de standaardmodellen. De banden zijn geschikt voor alle wandelaars en hardlopers en bieden net wat meer comfort en functies dan een basic loopband. Zo hebben de loopbanden in de middenklasse vaak een hartslagmeter en zelf in te stellen trainingsprogramma’s.

De laatste categorie, de topklasse loopbanden, zijn met name geschikt voor veel en intensief gebruik. De loopbanden van topklasse vallen binnen de hoogste kwaliteit en zijn voorzien van de meest geavanceerde schokabsorptie. Daarnaast bieden deze loopbanden vele verschillende functies en bieden ze mogelijkheden zoals het wifi-connectiviteit verbinding met andere apparaten en vele verschillende trainingsprogramma’s. Afhankelijk van je trainingsdoel, kunnen de met deze loopbanden bijdragen aan gewichtsverlies en cardiovasculaire prestaties en kun je bijvoorbeeld uit heuveltrainingen of snelheidstrainingen kiezen.

Het verschil tussen een goedkope en een dure loopband

Zoals al eerder naar voren kwam is dat er verschillende soorten loopbanden zijn, voor verschillende gebruiksdoelen en met diverse functies. De loopbanden verschillen sterk in prijs en verschillen onderling erg in kwaliteit.

Niet alle loopbanden die erg duur zijn bieden ook een betere kwaliteit. Soms zijn de duurdere loopbanden namelijk uitgerust met speciale functies, waardoor ze meer vragen dan simpelere modellen. Het wil dus niet altijd zeggen dat als je een goedkope loopband koopt, deze slechter van kwaliteit is. Echter zal een goedkope loopband wellicht minder opties bieden en een minder goede schokabsorptie hebben. Het grootste verschil is dat de dure loopbanden elektrische bandaandrijving hebben, en dat de goedkoopste modellen puur voortbeweging op de bewegingen van de loper.

Voor welke loopband je uiteindelijk gaat, een duur apparaat of een goedkoper model, is dus afhankelijk van wat je er zelf mee wilt gaan doen. Wil je intensieve trainingen doen en programma’s proberen? Dan zijn de wat meer geavanceerde apparaten geschikt. Wil je slechts rustig je conditie opbouwen of pijl houden, dan is wellicht de basis optie voldoende.

Extra tips voor wanneer je een loopband gaat kopen

Het kiezen van de juiste loopband is niet eenvoudig, vandaar een paar tips waar je op kunt letten bij de aanschaf.

Tip 1. Ga voor een apparaat dat bij jouw trainingsintensiteit past. Als je ervan uitgaat dat je het apparaat maar af en toe gaat gebruiken, is het wellicht niet zo verstandig om veel geld uit te geven aan het apparaat. Ga dan voor een apparaat met wellicht wat minder functies en een aantrekkelijkere prijs. Ga je het apparaat veel gebruiken, en wil je vele mogelijkheden tot je beschikking hebben, investeer dan in een wat geavanceerder apparaat met handige technologieën zoals Bluetooth/WiFi-connectiviteit, voor het optimaal in kaart brengen van je prestaties en het zo goed mogelijk vooruitgang boeken.

Tip 2. Ga voor duurzaamheid en lange levensduur van je loopband. Kijk of de loopband voldoende draagvermogen biedt, dit geeft namelijk een indicatie van de kwaliteit van je machine. De meeste apparaten zijn stevig en eenvoudig in gebruik. Echter, voor intensief gebruik, of voor sporters met overgewicht is het wellicht aan te raden om voor een steviger model te gaan. Hiermee verbeter je ook de stabiliteit en garandeer je een veilige training.

Tip 3. Kies een model wat optimaal in je sportruimte of woonruimte past. Bekijk verschillende afmetingen en voorkom te grote apparaten in te kleine ruimtes. Daarnaast is het van belang dat je voldoende bewegingsvrijheid hebt tijdens het rennen.

loopband samen trainen

Goedkoopste loopbanden tot 300 euro (opvouwbaar)

Een voordeel van goedkope loopbanden tot 300 euro, is dat deze opvouwbaar zijn. Zo kun je de loopband makkelijk opbergen als je deze niet gebruikt. Bij de meeste modellen zitten er wielen aan de onderkant, zodat je hem makkelijk naar een andere plek kunt rijden.

Heb je weinig budget en wil je toch lopen op een loopband? Dan zijn deze apparaten een goede keuze.

Beste prijs-kwaliteit verhouding (300-800 euro)

Zoekt u een loopband om af en toe gebruik van te maken dan is dit misschien een goede keuze voor u. Deze loopbanden hebben een goede mix aan basis functionaliteiten maar kosten niet te veel. Ook hebben sommige loopbanden in deze prijsklasse ook vaker een instelbare loophoek zodat je verschillende oefeningen kunt uitvoeren.

€349,00
in stock
Betersport.nl
€399,00
in stock
Betersport.nl
€599,00
in stock
Betersport.nl
€699,00
in stock
Betersport.nl
€799,00
in stock
Betersport.nl

Beste hometrainers voor thuis (800-1500 euro)

Wil je thuis wat meer trainen dan is deze prijs klasse een betere keuze. Deze loopbanden hebben een grootte hoeveelheid functionaliteiten en zijn gemaakt van goede kwaliteit. Ze bevatten allemaal hartritme sensoren en kunnen je daarmee optimaal vet laten verbranden of trainen naar een bepaald conditie niveau. Deze loopbanden kun je vaak ook koppelen met je smartphone zodat je uitgebreide gegevens over je trainingen kunt bekijken op een app. Dit is zeker handig om je voortgang bij te houden. Vaak hebben deze hometrainers al vooraf ingestelde trainingen, en kun je er zelf trainingsschema’s mee opslaan. Daarnaast hebben de meeste modellen in deze prijsklasse Bluetooth, waardoor je jouw telefoon met de hometrainer kunt verbinden.

Beste professionele loopbanden (1500-3500)

Sport u vaak intensief en bent u van plan om een loopband te kopen, dan vallen deze professionele klasse loopbanden misschien bij u in de smaak. Deze loopbanden zijn gemaakt van goede kwaliteit en komen vaak met een lange garantie. Ook hebben ze alle functionaliteiten die je maar nodig zou willen hebben.

Beste loopbanden voor wandelen

Deze loopbanden zijn vooral bedoelt om wandel oefeningen op uit te voeren en niet om op te hardlopen, hier missen ze dan ook de motor kracht en functionaliteiten voor. Deze loopbanden zijn dus ook geschikt om op te revalideren. In principe zijn het gewoon normale loopbanden met een lagere maximum snelheid, daarom kun je ook kiezen voor een loopband uit een lagere prijsklasse en zal deze hier zeer waarschijnlijk geschikt voor zijn.

Loopbanden voor ouderen

In principe kun je met elke prijsklasse loopband oefenen als oudere. Maar je kunt er al wel snel voor een goedkopere gaan omdat je geen sterke motor nodig hebt, daarnaast zijn de meeste geavanceerde functionaliteiten ook snel overbodig. Een loopband tot ongeveer 800 euro zou hierom het best passen. Natuurlijk is misschien wel handig om een loopband uit te kiezen die zij balken heeft voor ondersteuning, ook dingen zoals een lage opstap zijn punten om voor uit te kijken.

Loopbanden met scherm

Deze loopbanden hebben een scherm. Een scherm kan verschillende functionaliteiten hebben, naast het gebruikelijke van het weergeven van de training gegevens en het kunnen besturen van de loopband kunnen deze vaak ook programma’s op beeld weergeven. Dit zijn dan training programma’s die opgenomen zijn in het echt met een camera en die jij dan via het beeldscherm opnieuw kan lopen. Ook kunnen ze worden gebruikt voor talloze entertainment mogelijkheden. De meeste loopbanden hebben schermen, alleen op de hogere prijsklassen hebben deze schermen vaak meer functionaliteiten.

Loopbanden voor lange mensen

Als je een langer persoon bent dan is het slim om op zoek te gaan naar een loopband waarop je een bredere en langere band lengte hebt. Dit is dan veel ontspannender lopen want je kijkt minder veel naar beneden en stapt minder snel op de zijkanten van de loopband. De meeste loopbanden uit de iets hogere prijsklasse voldoen hier vaak al aan.

Loopbanden voor zware mensen

Bij het zoeken naar een loopband voor een zwaarder persoon zijn er een paar dingen om op te letten. Een sterkere motor kracht en een hoger maximaal draaggewicht zijn belangrijke punten om op te letten. Daarnaast is het letten op een breder loopvlak ook slim om op te letten zodat je een stuk comfortabeler op de loopband rent.

Beste loopband voor Zwift

Met Zwift kun je rennen en trainen in een virtuele wereld samen met andere mensen over de hele wereld. Dit kan omdat je je loopband koppelt met een ondersteund apparaat zoals een laptop met de Zwift software. Met een zogenaamde footpod worden je bewegingen bijgehouden een verzonden daar de Zwift software. Het is dus mogelijk om te trainen in Hawaii met andere mensen terwijl je thuis op de loopband aan het rennen bent. Dit maakt trainen niet alleen leuker maar ook uitdagender omdat je niet elke keer de zelfde training volgt.

Voor zwift heb je dus een foodpod nodig of een loopband die Zwift ondersteund, de footpod is goedkoper, maar de loopband is misschien voor sommige mensen comfortabeler.

loopband buiten kijken

Leuke en afwisselende oefeningen voor op de loopband

Iedereen weet natuurlijk dat je kunt rennen en lopen op de loopband, maar de band biedt nog veel meer opties. Zo zijn vrijwel alle modellen voorzien van een helling optie, waarmee je andere spiergroepen en kernspieren traint. Heuveltrainingen bieden daarnaast meer uitdaging dan vlakke stukken en laten je extra zweten.

Daarnaast kun je nog vele loopbandoefeningen uitvoeren zonder te rennen of lopen. Met deze oefeningen kun je het hele lichaam trainen en tegelijkertijd je hartslag verhogen. Probeer onderstaande oefeningen voor een té gekke en afwisselende training en ga voor een leuke manier van calorieën verbranden en spieren kweken.

1. Lunges

De lunge is een beweging waarbij je eigenlijk steeds zeer grote steppen zet en je bij de stap naar voren zo diep mogelijk naar de grond gaat. Plaats je voeten op heupbreedte van elkaar en plaats je handen in je heupen of op borsthoogte. Laat je voorste knie ongeveer zakken tot een hoek van 90 graden. De ideale snelheid van de loopband bij deze oefening is ongeveer 3mph (echter kun je dit natuurlijk geheel naar eigen voorkeuren afstellen). Herhaal de oefening met beide benen en daag jezelf uit door de loopband op helling te zetten.

Deze oefening is ideaal voor op de loopband, gezien je ervoor geen aftanden hoeft af te leggen en je dus keurig op je plaats blijft. Daarnaast loop je er niemand mee in de weg, zoals vaak op de sportschool gebeurt. Op de loopband kun je je volledig op de oefening concentreren.

2. Lage (gehurkte) zijwaartse squats

Deze oefening eist veel van je beenspieren en zorgt daarnaast voor een strak achterwerk, je traint er namelijk je medius (ook wel je zijbil) mee.

Plaats je voeten zijwaarts op de loopband op heupbreedte en ga in een lichte gehurkte stand staan met je billen naar achter. Zet de loopband op ongeveer 1 tot 2 mph en stap langzaam zijwaarts naar voren. Wissel na een aantal stappen van kant en herhaal de oefening twee tot drie keer voor een effectief resultaat.

3. Omgekeerde mountainclimbers

De mountainclimber is een oefening die je normaal op de grond doet op je handen en voeten. Met deze oefening train je je hele lichaam.

Zet de loopband op een langzame stand (1 tot 2mph ongeveer). Plaats je voeten op het einde van de loopband en je handen op de grond achter de loopband. Loop langzaam naar voren met je voeten terwijl je handen en schouders stabiel en op dezelfde plek blijven staan. Breng je knieën om de beurt naar je borst en probeer een gehele lichaamsspanning aan te houden. Wanneer de oefening te veel druk op je polsen legt, kun je de oefening eventueel ook op je ellenbogen uitvoeren wanneer je een verhoging hebt.
Herhaal de oefening regelmatig voor een effectief resultaat.

4. Verschillende push-up oefeningen

Voor de oefening met push-ups kun je de loopband uitlaten staan. Je voert de push-ups namelijk uit door met een hand op de grond te staan en een hand op de loopband te zetten aan de zijbasis van de loopband. Hiermee zorg je voor een zwaardere push-up dan de normale push-up.

Ook kun je de push-ups doen met de handgrepen van de loopband. In een rechte lijn, van je hielen naar je hoofd, buig je voorzichtig je ellebogen waarbij je je borst volledig naar beneden brengt. Zorg er uiteraard voor dat je deze oefening zorgvuldig en veilig uitvoerd. De oefening eist veel van je polsen, pauzeer daarom regelmatig.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 147 Average: 4.5]
Delen
  • 36
  • 23
  • 17
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    76
    Shares
  •  
    76
    Shares
  • 36
  • 23
  • 17
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *