Beste hometrainers in 2020


vrouw op hometrainer thuis

Geld maakt niet gelukkig, gezond zijn wel. Mensen zijn steeds meer bezig met hun gezondheid en zoeken naar de beste manieren om gezond te blijven. Iedere maand wordt er een nieuw dieet van internet geplukt, de sportscholen schieten uit de grond als paddenstoelen en we laten massaal de auto staan ten faveure van de fiets. Helaas zijn veel van deze manieren om gezond te blijven tijdelijk van aard. Enerzijds omdat niet iedereen de discipline heeft om vol te houden, anderzijds omdat er simpelweg geen tijd en/of geld meer voor is. Was er maar een manier waarop je gezond kon blijven zonder al die dure sport abonnementen en ingewikkelde diëten.
Kijk niet verder, want die manier is er zeker! Een hometrainer is dé uitkomst. Maar hoe weet je welke hometrainer geschikt is voor jou? Wij hebben het antwoord.

Voor wie is de hometrainer geschikt?

Het antwoord op bovenstaande vraag is simpel: Voor iedereen. Alle mensen die een gezondere levensstijl willen is het een goeie keus om een hometrainer aan te schaffen. Natuurlijk zijn er wel varianten die beter bij ouderen aansluiten en apparaten die gericht zijn op topsporters. Maar in het algemeen is de hometrainer voor iedereen een goeie manier om gezond te worden en te blijven.
De vraag die je kan stellen aan jezelf is de volgende: waarom zou ik een hometrainer aan moeten schaffen? Dit is een goeie vraag en er zijn een aantal duidelijke antwoorden op te geven.

Gemak

Je kent het wel: je hebt alles op zak wat er nodig is om je nieuwe levensstijl te beginnen. Nieuwe schoenen, goede voornemens en een abonnement bij de lokale sportschool. Maar het lukt je gewoon niet om van de bank af te komen. Hoe gemakkelijk is het dan om een hometrainer te hebben in je eigen huis? Het wordt simpelweg gemakkelijker om je aan je schema te houden of om even snel een kleine oefening te doen.

Privacy

Het kan erg druk zijn in de sportscholen tegenwoordig. Je komt natuurlijk niet erg charmant over met al dat zweet op je voorhoofd. Ook zullen er sporters aanwezig zijn die veel verder zijn in hun programma dan jij. Dit kan op zijn beurt weer zorgen voor een gevoel van onzekerheid over je eigen prestaties. Als je thuis gaat sporten op je hometrainer heb je met niemand wat te maken en kan je vrijuit je oefenprogramma afwerken.

Het is goedkoper

Sportscholen zijn duur, dat weten we allemaal. Voor je het weet zit je vast aan een abonnement van twee jaar. Vaak is het ook nog onmogelijk om dit abonnement eerder op te zeggen of om geld terug te krijgen bij eventuele ziekte of bij tijdgebrek. Je hometrainer is een eenmalige investering die jaren meegaat. En heb je achteraf toch te weinig tijd om te sporten? Dan kan je er nog wat geld voor krijgen ook, dus je investering gaat nooit helemaal verloren.

hometrainen binnen

Verschillende soorten en voordelen

Als je op zoek gaat naar een hometrainer zul je er al snel achter komen dat er erg veel mogelijkheden zijn. Voor de leek kan dit erg verwarrend werken, want ze lijken allemaal op elkaar. Toch zijn er veel verschillen aan te wijzen die van invloed kunnen zijn op jouw uiteindelijke keuze. Zo is het bijvoorbeeld van belang om te kijken naar het gewicht van de hometrainer. Hierin geldt: hoe zwaarder het apparaat, hoe hoger de kwaliteit van het apparaat. Dit heeft voornamelijk te maken met stabiliteit. Op het moment dat je flink tekeergaat op je hometrainer zou het vervelend zijn als deze omvalt of heen en weer gaat schudden. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar het gewicht van het apparaat.

Wil jij voornamelijk vet verbranden? Dan is het belangrijk om een hometrainer te kiezen die voorzien is van een hartslagmeter. Belastbaar gewicht is ook iets om goed naar te kijken. Het spreekt eigenlijk voor zich: je apparaat moet jou wel kunnen tillen. Net als de versnellingen op een fiets heeft ook een hometrainer verschillende niveaus van weerstand. Ook hier geldt: hoe meer weerstand niveaus er op de hometrainer zitten, hoe hoger de kwaliteit van het apparaat. Naast deze verschillen is er nog een eigenschap die bij alle hometrainers ander is, namelijk de crank. Dit is het verbindingsstuk van de aandrijfas tot de trapper. Dit verbindingsstuk kan bestaan uit één, twee of drie onderdelen.

En je raadt het al: hoe meer onderdelen, hoe beter het apparaat. Uiteindelijk zullen deze verschillende eigenschappen een invloed hebben op de prijs van de hometrainer. Bedenk dus goed welke eigenschappen voor jou belangrijk zijn om zo tot een goede prijs/kwaliteitsverhouding te komen.

Welke oefeningen kan ik doen?

Om te kijken welke oefeningen voor jou geschikt zijn is het allereerst van belang om te kijken op welk niveau je zit. Het kan zijn dat je al jaren bezig bent met sporten, of dat je vandaag voor het eerst hebt gehoord van een hometrainer. In beide gevallen is het natuurlijk logisch dat er verschillende gradaties bestaan binnen het oefenprogramma.

Wat zou je voor oefening kunnen doen als je een beginner bent?

Je kan dan het beste starten met een simpel fiets programma. Je moet dan denken aan een training van ongeveer 15 minuten. Begin eerst met een warming-up van 4 minuten. Tijdens een warming-up is het de bedoeling dat je in een rustig tempo fietst. Zorg ervoor dat je tijdens deze fase de stand gebruikt met de minste weerstand. Daarna ga je echt trainen. 7 minuten lang op een stevig tempo blijven fietsen, op een hoger weerstandsniveau. Kijk wel uit dat je niet te hard van stapel loopt. Het is namelijk niet de bedoeling om volledig buiten adem te raken. Zodra de 7 minuten erop zitten is het tijd voor de cooling-down. In essentie is dit hetzelfde als de warming-up. Bouw de weerstand rustig af totdat deze weer op hetzelfde niveau als tijdens de warming-up en doe dit 4 minuten lang. Zo heb je een mooi programma afgerond.

De wat meer ervaren sporter mag best een tandje bijzetten.

Het wordt aangeraden om in deze fase een programma te doen dat maximaal 30 minuten duurt. Ga op de hometrainer zitten en kies een goede weerstand en probeer dit een half uur vol te houden. Een fijne training voor de gemiddelde sporter. Ben je een ervaren sporter? Dan wordt het echt afzien met een intervaltraining. Dit houdt in dat je afwisselend heel snel en heel langzaam fietst. Ga eerst 12 seconden heel snel fietsen en pak daarna weer 15 seconden rust. Om een goed resultaat te behalen is het belangrijk dat je dit ongeveer 25 minuten per dag doet. Mocht dit nog steeds te makkelijk voor je zijn kun je altijd de tijden verhogen. Probeer maar 30 seconden heel snel te fietsen, of zelfs 50 seconden. Het ligt er maar net aan wat jij als sporter aan kunt.

hometrainer samen

 

Waar moet je op letten?

Als je een hometrainer gaat kopen zijn er een paar dingen waarop je wilt letten:

  • Vliegwiel gewicht; Hoe zwaarder dit gewicht hoe vloeiender de fietst ervaring is. Vaak kies je een gewicht naar wat jij nodig hebt, mensen die zwaarder zijn of meer spieren hebben kiezen vaker voor een zwaarder gewicht vliegwiel.
  • Aanpasbare onderdelen; Als je onderdelen zoals handvatten kunt aanpassen zal je ervaring met trainingen een stuk comfortabeler worden.
  • Hartritme monitor; Door een hartritme monitor kun je je voortgang in trainingen goed in de gaten houden ook kun je het gebruiken om te kijken hoeveel calorieën je hebt verbrand.

Goedkoopste hometrainers tot 300 euro.

Een goede hometrainer hoeft niet veel te kosten, je kunt gemakkelijk een hometrainer kopen onder de 300 euro waar je al je oefeningen mee kunt doen. Natuurlijk heb je geen geavanceerden functionaliteiten maar die heb je in principe niet nodig en zijn alleen maar luxe.

Deze hometrainers hebben vaak geen verstelbare onderdelen zoals een stoel of verstelbare handvatten. Deze hometrainers zijn dus vaak minder comfortabel als duurdere varianten.

Beste prijs-kwaliteit verhouding (300-800 euro)

Zoek je een hometrainer met meer functionaliteiten maar nog wel lettend op uw budget dan kan dat ook. De hometrainers hieronder hebben een goede prijs kwaliteit verhouding, en bieden ook nog goede functionaliteiten aan. Deze modellen komen ook vaak met meerdere training programma’s zodat je sneller naar je conditie doel streeft.

Beste hometrainers voor thuis (800-1500 euro)

Zoek je een hometrainer met meer functionaliteiten en een beter comfort dan zit je in deze prijsklasse goed. Deze hometrainers zijn ideaal voor mensen die langere trainingen willen volgen en daar ook allerlei gegevens over willen verzamelen. Deze hometrainers zijn een stuk comfortabeler omdat ze bijvoorbeeld verstelbare stoelen en handvatten hebben. Ook zijn de voetsteunen van betere kwaliteit die beter je voeten vast houden tijden intensieve trainingen.

Ook kun de deze hometrainers verbinden met je telefoon of tablet om zo bijvoorbeeld muziek af te spelen of je trainingsresultaten te kunnen bekijken. En hebben vaak ook geintregreerde ventilatoren om je koel te houden tijdens trainingen.

Deze hometrainers hebben vaak ook een speciaal hartritme programma, dit programma houd je hartritme in de gaten en probeert het op bepaalt niveau te houden waarop jij het meeste vet verbrand. Zo kun de dus heel efficiënt calorieën verbranden.

Professionele hometrainers (1500+)

Deze hometrainers zijn van professionele kwaliteit en gaan erg lang mee, daarnaast bevatten ze ook alle functionaliteiten die je nodig zou willen hebben tijdens het trainen op een hometrainer. Dit zijn overigens ook de soort hometrainers die je zou kunnen verwachten in een goede sportschool. Deze hometrainers komen ook vaak ook met lange garantie en gaan dus erg lang mee, ideaal dus als veel mensen er langdurig gebruik van maken.

Deze hometrainers hebben ook vaak zwaardere vliegwielen zodat je de fiets ervaring een stuk vloeiender ervaart

Dus als je zoekt naar de beste hometrainers met de meeste features en die super comfortabel zitten dan is dit zeker een goede keuze.

Hometrainers met lage instap (geschikt voor ouderen)

Deze hometrainers zijn ideaal voor senioren of mensen die bijvoorbeeld slechter ter been zijn. Bij deze modellen kunt u gemakkelijker gaan zitten of zelfs zitten als in een stoel. Deze hometrainers verschillen qua functionaliteiten niet van andere modellen in hun prijsklasse.

Let wel op: de modellen met stoel zijn eigenlijk ‘ligfietsen’, dit zijn fietsen met een verstelbare stoel, met een groot oppervlakte om op te zitten.

Vaak zie je dat fietsen met een lage instap, of ligfietsen, ook gebruikt worden tijdens het revalideren van verschillende blessures.

Hometrainers met scherm

Je hebt in verschillende prijsklassen hometrainers met scherm, natuurlijk zullen de functionaliteiten van het scherm erg verschillen in de prijsklassen. Zo zullen hometrainers in goedkopere prijsklassen alleen basis functionaliteiten bevatten zoals tijd, hartritme, snelheid, etc. En zullen duurdere hometrainers meer functionaliteiten bevatten zoals uitgebreide training gegevens, mogelijkheden om te verbinden met app, verschillende training programma’s ook soms zelf entertainment opties! Je ziet deze modellen al in de andere lijsten van dit artikel staan, dus wij vinden het onnodig om hier nog een keer dezelfde fietsen te tonen.

Hometrainers voor lange mensen

Voor lange mensen is het extra belangrijk dat de fiets in hoogte verstelbaar is. Gelukkig kun je bij vrijwel alle modellen tegenwoordig de hoogte van het zadel aanpassen.

Belangrijk is om bij ieder model te kijken naar de maximale hoogte van de hometrainer.

Hometrainers voor zware mensen

Niet iedere hometrainer is geschikt voor mensen met overgewicht. Zeker bij de goedkoopste modellen zie je soms een maximaal belastbaar gewicht van 100 kg. Bekijk daarom per fiets wat het maximaal belastbare gewicht is, hieronder staan een aantal hometrainers. Je ziet al snel dat het ene model tot 120 kg belast kan worden, en een ander model tot 180 kg aan kan.

€249,00
in stock
Betersport.nl
€899,00
in stock
Betersport.nl
€1.399,00
in stock
Betersport.nl
€1.438,00
in stock
Betersport.nl

Sporten voor jong en oud

Sporten is voor iedereen die zich goed wil voelen, ongeacht leeftijd. Natuurlijk kun je niet verwachten dat een oudere van 65+ dezelfde oefeningen kan volgen als een sporter van net 22. Gelukkig is ook hier rekening mee gehouden. Er zijn namelijk hometrainers te koop die speciaal gericht zijn op een specifieke leeftijdscategorie. Er zijn apparaten die ontwikkeld zijn voor kinderen, maar er zijn ook modellen die zich richten op senioren.

Het is wel zo dat er op andere zaken gelet moet worden bij de aanschaf van zo’n specifiek apparaat. Bijvoorbeeld de hometrainer voor kinderen. Die moet er natuurlijk wel een beetje kleurrijk uitzien. Dit maakt het voor een kind een stuk aanlokkelijker om er daadwerkelijk gebruik van te gaan maken. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar het belangrijkste is natuurlijk veiligheid als het gaat om fitness voor kinderen. Daarom zijn de modellen voor kinderen gemaakt van metaal en afgewerkt met kunststof en schuim. Mocht het kind er onverhoopt vanaf vallen, dan is dat in ieder geval niet op een ijzeren hometrainer.

Ook is de hoogte verstelbaar, want niet ieder kind is natuurlijk even groot. De hometrainer voor kinderen is een mooie manier om op een vroege leeftijd te wennen aan een gezonde levensstijl.

Voor de senioren onder ons zijn er weer andere eisen en eigenschappen.

Zo is het belangrijk dat je er makkelijk op en af kunt stappen. Daarom zijn hometrainers voor senioren altijd uitgerust met een lage opstap. Ook de zithouding is van groot belang. Deze apparaten zijn voorzien van een verstelbaar zadel. Gewoon een paar keer je oefeningen doen en voelen welke houding het prettigst aanvoelt. Wat ook bijdraagt aan de juiste houding is de mogelijkheid om het apparaat waterpas af te kunnen stellen. Erg fijn dat er ook voor de senioren goede mogelijkheden zijn om hun conditie op peil te houden.

hometrainer binnen

Tips en tricks

Nu je alle informatie over hometrainers tot je beschikking hebt is het tijd voor nog wat laatste tips om zoveel mogelijk uit je apparaat te halen. Zorg ervoor dat je altijd de juiste houding hebt tijdens je training. Een verkeerde houding kan slecht zijn voor je rug, met alle gevolgen van dien. Het is daarnaast ook belangrijk om jezelf te blijven uitdagen. Zijn je oefeningen niet zwaar genoeg? Schakel dan een tandje bij, want als het te makkelijk gaat heb je er ook niks aan. Afwisseling tijdens je oefening is ook belangrijk. Ga af en toe eens letterlijk op de pedalen staan en geef gas!

Ben je opzoek naar een trainingsschema voor op de hometrainer voor beginners, lees dan dit artikel.

Zo, met deze tips en tricks ben jij er helemaal klaar voor. Nog één laatste maar zeker niet onbelangrijke tip: zorg altijd voor voldoende water tijdens je oefening! En denk eraan: geld maakt niet gelukkig, gezond zijn wel.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 234 Average: 4.5]
Delen
  • 87
  • 23
  • 12
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    122
    Shares
  •  
    122
    Shares
  • 87
  • 23
  • 12
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *