Beste pull up bar voor thuis


pull up bar training

Wanneer je denkt aan een gemakkelijk apparaat voor thuis waarmee je je hele lichaam kan trainen, wordt al snel gedacht aan een pull up bar. Is dit echter wel iets voor jou? Voordat je overgaat tot het aanschaffen van een pull up bar moet je met een paar zaken rekening houden. Een daarvan is waar je de pull up bar wilt plaatsen als je hem eenmaal aangeschaft hebt. Een pull up bar gebruik je namelijk, zoals de naam je misschien al laat vermoeden, om jezelf op te trekken.

Wanneer je een pull up bar bevestigd in een ruimte met een heel laag plafond beperk je het aantal oefeningen dat je kunt doen (door een laag plafond kun je immers niet boven de stang uitkomen). Houd dus rekening met de plek waar je de pull up bar wilt plaatsen voordat je deze aanschaft.
Ondanks dat er enkele uitgebreide, dure pull up bars verkrijgbaar zijn, is er voor iedere sporter, ervaren of niet, wel een pull up bar te vinden. Dit maakt een pull up bar dan ook zeer geschikt voor iemand met een kleiner budget. Daarnaast nemen de meeste pull up bars maar weinig ruimte in, wat het zeer geschikt maakt als hulpmiddel voor het trainen in een klein en/of druk huis.

De voordelen van pull up bars.

Zoals al eerder genoemd is een van de voordelen van een pull up bar dat het weinig ruimte inneemt. De meeste pull up bars kun je bevestigen aan een muur of een deuropening, waardoor het niet snel in de weg staat in je dagelijkse leven. Dit maakt een pull up bar dan ook voordeliger om in huis te hebben dan andere trainingsapparaten zoals een roeitrainer, hometrainer of een krachtstation, die beide aanzienlijk meer ruimte innemen.
Een ander voordeel van een pull up bar is dat je met het simpele apparaat je hele lichaam kunt trainen. Naast de voor de hand liggende arm-, schouder- en rugspieren kun je ook je buik- en beenspieren trainen door je oefeningen te variëren.
Naast het feit dat een pull up bar gemakkelijk te plaatsen is en het je de mogelijkheid biedt om je hele lichaam te trainen, is het prijskaartje dat aan een pull up bar hangt ook een van de grote voordelen. In tegenstelling tot de meeste trainingsapparaten voor thuis zijn pull up bars relatief goedkoop. Hierbij ligt het er natuurlijk wel aan welk model je kiest. Dit zorgt ervoor dat iedereen, met welk budget dan ook, de mogelijkheid heeft om met een pull up bar thuis te trainen.

pull up bar oefeningen vrouw

Zijn er verschillende modellen pull up bars?

Zoals met de meeste trainingsapparaten zijn er veel verschillende modellen pull up bars verkrijgbaar. Een van de meest voor de hand liggende verschillen is het verschil in prijs. Doordat er veel bedrijven zijn die pull up bars maken en verkopen, verschilt de prijs per pull up bar heel erg. Zo kun je een pull up bar aanschaffen voor een paar tientjes, maar zijn er ook grotere pull up bars die qua prijs dichter bij 200 euro liggen. Een ander verschil is het formaat en de mogelijkheden van een pull up bars. Bij een pull up bar denk je snel aan een smalle metalen stang die je aan de muur of een deur kunt bevestigen. Er zijn echter ook veel complexere pull up bars. Neem bijvoorbeeld pull up bars met vier á vijf stangen die rond kunnen draaien. Ook zijn er pull up bars waarbij je je vastgrijpt aan een ronde bol, om zo ook je hand- en onderarm spieren optimaal te trainen. Zoals met de meeste producten die op de markt verkrijgbaar zijn, zijn pull up bars in verscheidene kleuren, maten en materialen verkrijgbaar. Zo zijn er zwarte en zilveren pull up bars te vinden, maar ook stangen met felgekleurde handvatten. Ga dus voor de aankoop van een pull up bar na wat voor pull up bar je zoekt, zodat je gericht naar een dergelijk model kunt zoeken.

Waar moet je aan denken als je een pull up bar aanschaft?

Bij de aankoop van een pull up bar komt meer kijken dan dat je denkt. Zo moet je ten eerste goed nadenken over de plek waar je de pull up bar wilt plaatsen. Veel mensen kiezen hiervoor voor een deuropening of een muur, maar heb je ook al eens gedacht aan een sterke schutting of muur buitenshuis? Er zijn verscheidene modellen pull up bars di specifiek geschikt zijn om buitenshuis gebruikt te worden. Let hier dus op wanneer je een pull up bar aanschaft. Daarnaast moet je rekening houden met je eigen gewicht als je op zoek gaat naar een geschikte pull up bar. De meeste pull up bars hebben een maximaal gewicht dat ze kunnen dragen. Dit maximale gewicht verschilt per pull up bar, dus houdt hier goed rekening mee. Ook is het verstandig om na te gaan hoe breed de pull up bar is die je wilt aanschaffen. Je wilt immers niet dat je je op moet trekken aan een stang die smaller is dan je zelf bent.

pull up bar buiten sporten

Beste pull up bars

Hieronder zie je een overzicht van pull up bars, met daaronder nog een aantal oefeningen welke je kunt doen.

Wat kun je doen met een pull up bar?

Ondanks dat een pull up bar in eerste instantie wellicht wat eenzijdig lijkt, biedt een pull up bar een tal van mogelijkheden waarmee je niet alleen je armen, maar ook de rest van je lichaam traint. Om je alvast een eindje op weg te helpen, zijn hier enkele oefeningen genoemd die je kunt doen met een pull up bar.

Video: pull up bar oefeningen voor beginners (Engelstalig)

Pull Up

De Pull Up is misschien wel de bekendste oefening om te doen op een pull up bar. Je pakt je stang met twee handen beet, met je handpalmen van je afgericht. Vervolgens trek je jezelf gelijkmatig omhoog tot je met je hoofd en/of kin boven de stang uitkomt. Bij deze Pull Ups gebruik je verschillende spiergroepen om jezelf omhoog te trekken, zoals je arm-, schouder- en rugspieren. Om een Pull Up te variëren kun je je handen verder uit elkaar of dichter bij elkaar zetten.

Chin Up

Een van de bekendste oefeningen om te doen met een pull-up bar is de Chin Up. Zoals je wellicht al begrepen hebt uit de naam, ga je bij deze oefening met je kin naar de stang toe. De oefening werkt als volgt: pak de stang beet met je handpalm naar jezelf toe gericht. Zet evenveel kracht met je linker- en rechterarm om zo op gelijke snelheid jezelf op te trekken. Zodra je met je kin boven de stang uit komt, kun je jezelf weer laten zakken. Bij de Chin Up gebruik je verschillende spiergroepen, zo train je je biceps, schouder- en rugspieren en zorg je ervoor dat je onderarmen sterker worden.

pull up bar sporten fitness

Muscle Ups

In tegenstelling tot Chin Ups kom je bij Muscle Ups met je gehele bovenlijf boven de stang uit. Hierbij grijp je de stang vast met je handpalm van je afgericht. Vervolgens trekt je jezelf op totdat je met je kin boven de stang uitkomt. Vervolgens druk je je borstkas een stukje over de stang heen, waarna je je omhoog drukt tot een strekpositie. Met Muscle Ups train je nog meer spiergroepen dan bij Chip Ups. Zo gebruik je tijdens het optrekken van jezelf voornamelijk je schouder-, bovenarm- en rugspieren. Daarnaast worden de buik-, borst- en onderarmspieren gebruikt tijdens het opdrukken van jezelf tot de strekpositie.

One Arm Pull Up

Zoals je door de naam wellicht al vermoedt, gebruik je bij de One Arm Pull Up slechts één arm om jezelf op te trekken. Deze oefening lijkt op de reguliere Pull Up, waarbij je je handpalm van je af richt en jezelf optrekt, maar gebruikt slechts één arm. Bij de oefening trek je jezelf op met één arm totdat je met je schouder, van arm die je op dat moment niet gebruikt, bijna de stang raakt. Evenals bij de reguliere Pull Ups train je bij de One Arm Pull Ups je bovenarm, onderarm-, schouder- en rugspieren. Daarnaast gebruik je in mindere mate ook je borst- en buikspieren om jezelf op te trekken en stabiel te houden.

Hanging Legs Pull Ups

De Hanging Legs Pull Up is een typische full body workout. Net zoals bij de reguliere Pull Ups trek je je bij deze oefening op aan de pull up bar. De oefening is echter wat lastiger gemaakt door een kleine toevoeging. Tijdens de Pull Ups houdt je benen gestrekt en in een hoek van negentig graden ten opzichte van je lichaam. Door deze positie zo te behouden en jezelf op te trekken, waarbij zowel je buik- en beenspieren als je arm-, schouder- en rugspieren optimaal worden getest, train je je hele lichaam.

Toes To Bar

Net zoals eerdergenoemde oefeningen beschrijft de naam van de oefening wat deze precies inhoudt. Bij de Toes To Bar breng je, hangend aan de stang, je tenen omhoog naar de stang met gestrekte benen. Deze oefening is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Pull Ups of Chin Ups niet zozeer een oefening voor het vergrootten van de kracht in schouders, rug en armen, maar meer voor het trainen van de buik- en bovenbeenspieren. Toch is dit geen oefening die je armspieren spaart: doordat je constant je eigen gewicht in de lucht moet houden, houd je je armspieren wel actief.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 26 Average: 4.7]
Delen
  • 26
  • 2
  • 21
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    49
    Shares
  •  
    50
    Shares
  • 26
  • 3
  • 21
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *