Veel mensen kampen tegenwoordig met overgewicht en zijn nog altijd op zoek naar de manier om snel hun overtollig vet kwijt te raken. Met een koolhydraatarm dieet is dat te realiseren. Daarmee kun je wel tot twee kilo per week aan vet verbranden en dat ook nog eens zonder al teveel moeite. Wie wilt er nou niet slanker en gezonder zijn? En dat ook nog eens zonder honger te hebben. Probeer dit dieet eens uit en boek snelle resultaten. Met de juiste manier, kun je binnen een korte tijd gezond en verantwoord afvallen.

Wat houdt een koolhydraatarm dieet in?

Bij een koolhydraatarm dieet beperk je de inname van koolhydraatrijke producten. Er is namelijk uit onderzoek gebleken dat mensen die te kampen hebben met overgewicht vaak teveel koolhydraten naar binnen werken. Koolhydraten zijn an sich niet slecht, sterker nog, we hebben ze zelfs nodig. Het probleem schuilt zich echter achter het feit dat we vaak niet weten wanneer we een teveel aan koolhydraten binnenkrijgen. Een teveel aan koolhydraten kan het lichaam niet goed verwerken. Koolhydraten worden namelijk door het lichaam omgezet in suikers om het te voorzien van energie. Wanneer er een te hoge dosis aan koolhydraten binnenkomt wordt het in het lichaam opgeslagen en omgezet naar vet. Dat maakt het dus ongezond en je wordt er dikker van.

Door een koolhydraatarm dieet te volgen houd je de inname van de hoeveelheid koolhydraten beter in de gaten. Op het moment dat je de koolhydraten drastisch kan verlagen, begin je ook af te vallen.

Wat zijn koolhydraatrijke producten?

Je zult verbaasd staan in hoeveel producten koolhydraten in voorkomt. De meest bekende producten zijn: aardappelen, rijst, pasta’s, noedels en meelproducten. Maar je treft ze ook in peulvruchten, groente en fruit en zuivelproducten. Wanneer je een koolhydraatarm dieet gaat volgen, zul je vooral in aardappelen, witte rijst, pasta’s en witte meelproducten moeten matigen.noodles-1819797_960_720

Waarom kom je door koolhydraten aan?

In heel veel etenswaren die mensen nuttigen, komen koolhydraten in voor. Koolhydraten is rijk aan zetmeel en suikers. Voor de mens is een kleine dosis aan suiker voldoende, wij hebben namelijk suikers nodig om te functioneren. Wanneer je echter een teveel aan suikers binnenkrijgt, kan het lichaam deze niet verwerken. Ze worden opgeslagen door het lichaam en daardoor krijg je last van overgewicht. Koolhydraten bevatten ook zetmeel en hiervan heeft het lichaam vrij weinig nodig. Zetmeel wordt ook slecht afgebroken door het lichaam. Door een koolhydraatarm dieet te volgen, pak je dit aan en voel je je energieker en ben je meer gezond.

Wat mag je wel consumeren in het dieet?

Je zult voornamelijk vlees, vis, eieren, noten en groentes nuttigen. Ook peulvruchten, zilvervliesrijst en oer granen (spelt, boekweit, rogge) mag je eten, maar dan niet in grote hoeveelheden. Pasta’s, aardappelen, junkfood, etc., moet je uit het dieet weren of heel erg beperken.

Wat zijn de voordelen van het dieet?

Er zijn genoeg pluspunten aan het dieet. Je kan er zo een tot twee kilo mee afvallen per week. Het geeft snel resultaat, is makkelijk vol te houden en je hoeft er geen dure shakes of repen voor te kopen. En het beste is dat het ook nog eens gezond en verantwoord is.

Misschien heb je het idee dat het dieet moeilijk vol te houden is, omdat je maar weinig koolhydraten mag eten. In de praktijk valt het echter reuze mee. Het is niet zo heel moeilijk om brood, pasta’s en rijst een tijdje te weren. Nu en dan kun je het weleens consumeren, maar ga er niet in overdrijven. Je bent wat aandachtiger bezig met welke voedingsmiddelen je nuttigt en het uiteindelijke doel is om een gebalanceerd en gezond eetpatroon te krijgen die je voor de rest van je leven kan volhouden.

Veel mensen hebben een overschot aan koolhydraten en door dit dieet zal het lichaam gedwongen worden om eerst zijn reserves aan koolhydraten te verbruiken. De overschotten zorgen namelijk voor het extra gewicht dat je liever kwijt zou willen raken. Wanneer je dus aan dit dieet begint, raak je binnen een aantal weken al veel gewicht kwijt. Dat gecombineerd met genoeg beweging, resulteert in snel afvallen en een strakker lichaam.

Een goede basis

Het dieet is geen ‘quick fix’, maar je moet het echter zien als een eetpatroon dat je je hele leven lang kunt volgen en implementeren. Natuurlijk is het de bedoeling om nu af te vallen, maar op de langer termijn wil je er voor zorgen dat het extra gewicht ook wegblijft. En wat is er nou leuker aan een dieet als je geen zakken aan geld hoeft te spenderen aan allerlei speciale afslankproducten, wat bij sommige diëten wel het geval is. Op het internet zijn er ook genoeg recepten te vinden om inspiratie op te doen. Zo hoeft het geen eenzijdig eetpatroon te worden en kun je elke dag gevarieerd eten.healthy-food-1487647_960_720