15 beste fitnesselastieken (vergelijking)

fitness elastiek spullen

Je wilt graag thuis sporten, maar je hebt geen behoefte aan een groot trainingsapparaat in huis. Dan is een fitness elastiek zeer geschikt voor jou. Met een fitness elastiek kun je je hele lichaam trainen, van je kuitspieren tot je schouders en biceps. Dit maakt een fitness elastiek dan ook geschikt voor iedere sporter, van beginners tot ervaren sporters. Het maakt dus niet uit hoe oud je bent, of hoe vaak je in een week traint. Iedereen kan met een fitness elastiek trainen.

Wat zijn de voordelen van fitness elastieken?

Zoals al eerder genoemd is, is een fitness elastiek zeer gemakkelijk te gebruiken. Je hoeft er geen ervaring noch een trainer bij te hebben om ermee te kunnen trainen. Daarnaast heb je weinig ruimte nodig om met het fitness elastiek te trainen, wat dit dan ook zeer geschikt maakt voor mensen met beperkte ruimte. Door het kleine formaat van het fitness elastiek is het bovendien gemakkelijk op te bergen, waardoor je thuis niet constant een trainingsapparaat in het zicht hebt liggen of staan. Dit zorgt er ook voor dat een fitness elastiek gemakkelijk mee te nemen is, waardoor je waar je maar wilt met het elastiek kunt trainen. Ook is het relatief goedkoop op een fitness elastiek aan te schaffen. Ondanks dat de prijs per merk kan verschillen, heb je vaak al een fitness elastiek voor een paar tientjes. Daarnaast biedt een fitness elastiek je de mogelijkheid om je hele lichaam te trainen, in tegenstelling tot enkele andere hulpmiddelen voor het trainen. Kortom, een fitness elastiek neemt weinig ruimte in, is gemakkelijk op te bergen, kost relatief weinig en stelt je in staat om je hele lichaam te trainen zonder hiervoor verschillende trainingsapparaten aan te moeten schaffen of naar de sportschool te moeten.

fitness elastiek trainingen

Waar moet je aan denken als je fitness elastieken aanschaft?

Zoals bij elk product dat je aanschaft, zijn er ook bij het aanschaffen van een fitness elastiek een aantal zaken waar je aandacht aan moet besteden. Een van deze zaken is de dikte van het elastiek. Een smal, dun elastiek biedt minder weerstand dan een dik, breed elastiek en is hiermee geschikter voor een minder ervaren persoon. Daarnaast moet je ook goed kijken naar de lengte van een elastiek en welke oefeningen je ermee wilt doen. Sommige oefeningen hebben een elastiek nodig met genoeg lengte, aangezien je het ergens aan moet kunnen bevestigen en de ruimte moet hebben om de oefening te kunnen uitvoeren. Er zijn daarentegen ook oefeningen waarvoor je een klein elastiek nodig hebt. Hierbij kun je een lang elastiek dubbelvouwen, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat een elastiek op die manier veel meer weerstand biedt. Ook zijn er elastieken met handvatten, wat het gemakkelijk maakt om het beet te houden. Hierbij moet je er echter ook aan denken dat er enkele oefeningen, zoals met je benen, zijn waarbij de handvatten minder praktisch zijn. Als laatste is er vanzelfsprekend ook een grote keuze aan verschillende kleuren elastieken. Hierbij hangt de keuze volledig af aan je persoonlijke smaak, aangezien er vaak geen verschil zit in de elastieken als de kleur anders is.

Welke elastieken kopen?

Hieronder zie je een overzicht van verschillende elastieken welke verkrijgbaar zijn.

€15,95
in stock
Gorillasports.nl
€22,90
in stock
Fitnesskoerier.nl
€24,90
in stock
Fitnesskoerier.nl

Leuke oefeningen met een fitnesselastiek

Zoals al eerder genoemd biedt een fitness elastiek een tal van mogelijkheden om je gehele lichaam te trainen. Om je alvast een idee te geven van alle mogelijkheden, zijn hier een aantal voorbeelden genoemd. Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer oefeningen online te vinden. Ook kun je een trainer raadplegen voor hulp bij het opstellen van een geschikt trainingsschema.

fitness elastiek oefeningen

Push Ups

Push Ups zijn een van de meeste bekende oefeningen om te doen tijdens een workout. Door het gebruik van een fitness elastiek kun je deze bekende oefening lastiger maken om zo meer te vragen van je spieren. De oefening gaat als volgt: pak met een hand het fitness elastiek beet, zorg hiervoor dat je het goed vast heeft. Vervolgens gaat het elastiek over je rug, waarna je ook met je andere hand het elastiek beetpakt. Hierop volgend doe je een serie Push Ups, waarbij je zult merken dat het strekken van je armen meer kracht vereist. Met deze Push Ups train je je triceps, borst- en buikspieren

Cross Over

Ondanks dat de Cross Over een minder bekende oefening is dan de Push Up, is het minstens net zo nuttig. Bevestig het fitness elastiek aan een paal of een stoelpoot, zorg dat het stevig vastzit. Pak met een arm het elastiek beet en zet een stap naar voren, waardoor je arm achter je schouder hangt. Vervolgens beweeg je je arm naar voren totdat deze zich voor de lijn van je borstkas bevindt. Door deze oefening te herhalen train je je borstpieren en in mindere mate ook je buik- en schouderspieren.

fitness elastiek

Chest Fly

In de sportschool staat vaak een apparaat waarmee je de Chest fly kunt uitvoeren. Toch is deze oefening ook gemakkelijk met een fitness elastiek te doen. Bindt het elastiek vast aan een paal of een stoelpoot, voorkom dat het elastiek losschiet tijdens de oefening door deze stevig vast te zetten. Pak met een hand, of beide handen wanneer je twee fitness elastieken hebt, het elastiek beet en houdt je armen naast je op schouderhoogte, zorg hierbij ervoor dat het elastiek net op spanning staat. Beweeg vervolgens je armen naar voren totdat ze zich recht voor je bevinden. Met de Chest Fly train je je biceps, schouder- en borstspieren.

Squats

Evenals de Push Ups zijn Squats algemeen bekende oefening en kan deze lastiger worden gemaakt door een fitness elastiek. Bind het fitness elastiek iets boven de knieën om de bovenbenen. Plaats je voeten op schouderbreedte, zorg hierbij dat er spanning op het elastiek staat. Zak vervolgens recht naar beneden totdat er een hoek van ongeveer 90 graden tussen je onderbeen en bovenbeen ontstaat, houdt hierbij je rug recht en je kin omhoog. Kom vervolgens weer omhoog. Bij deze Squats train je je bil-, bovenbeen-, kuit- en buikspieren, wat dit een zeer geschikte oefening maakt om je onderlichaam te trainen.

Side Lying Leg Lifts

Een andere oefening om je beenspieren te trainen is de Side Lying Leg Lifts. Ga hiervoor op je zij op de grond liggen. Bind het fitness elastiek rondom je benen, dit kan zowel net boven je enkels als vlak boven je knieën. Ga vervolgens vlak op de grond liggen en til het been dat bovenop de andere ligt omhoog, houdt hierbij je been gestrekt. Met deze oefening train je zoals genoemd je beenspieren, maar ook je bil- en buikspieren.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 68 Average: 4.6]
Sportschoolplus

Sportschoolplus

De redactie van Sportschoolplus bestaat uit verschillende sportliefhebbers en professionals, waaronder fitness instructeurs en voedingscoaches. Wij doen er alles aan om onze lezers zo goed mogelijk van informatie te voorzien. Heb je vragen of opmerkingen, laat dan een bericht achter.
Sportschoolplus

Sportschoolplus

De redactie van Sportschoolplus bestaat uit verschillende sportliefhebbers en professionals, waaronder fitness instructeurs en voedingscoaches. Wij doen er alles aan om onze lezers zo goed mogelijk van informatie te voorzien. Heb je vragen of opmerkingen, laat dan een bericht achter.

Volg ons

Leave a Reply

Your email address will not be published.