Yoga voor beginners: 10 belangrijkste tips


Yoga koe positie

Je kunt er bijna niet meer onderuit. Iedereen kent wel iemand die Yoga beoefent of heeft een keer bij de sportschool een les yoga voorbij zien komen. Toch is dat best met een goede reden want er zitten verschillende voordelen verbonden aan het uit voeren van yoga. In deze tekst gaan we dan ook uitleggen wat yoga precies inhoudt. Wat de eventuele voordelen zijn van het uitoefenen van yoga en welke tips nou echt belangrijk zijn voor iemand die yoga wil gaan uitoefenen, komen ook langs. Daarnaast gaan we kijken naar de verschillende manieren hoe iemand met yoga kan beginnen.

Wat is yoga precies?

Maar voor dat we gaan kijken naar de manieren om yoga uit te oefenen, is het eerst belangrijk om te weten wat yoga precies is. Een hoop mensen hebben namelijk een verkeerd idee bij yoga. Je hoort wel eens dat het een sekte is of juist een manier om godsdienst uit te oefenen, maar dat is niet waar yoga voor bedoelt is.

Uiteraard kan iedereen het op zijn eigen manier doen, maar vanuit principe is het hier niet voor bedoelt. Maar wat is het dan wel? Yoga betekent letterlijk verbinden. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten yoga, maar bij elk van deze soorten staat verbinden als hoofddoel omschreven. Het gaat dan om het verbinden van de geest met het lichaam en daar wordt vooral de ademhaling voor gebruikt. De ademhaling wordt bij yoga namelijk gezien als een soort brug tussen het fysieke en het mentale. Zo is het bijvoorbeeld het geval wanneer iemand bang is dat hij sneller gaat ademhalen of wanneer hij ontspannen is dat de ademhaling ook meer ontspannen wordt.

Wanneer je je mentaal dus op een bepaalde manier voelt, merk je dit fysiek ook door middel van de ademhaling en daarom wordt de ademhaling dus ook gezien als brug tussen het fysieke en mentale. Verschillende ademhalingstechnieken kunnen er op hun beurt ook weer voor zorgen dat het lichaam juist in rust komt wanneer het opgejaagd voelt. Deze ademhalingstechnieken kun je leren door yoga te doen, maar wat zijn dan precies de voordelen van yoga?

Yoga oefenen thuis

De voordelen van Yoga houdingen

Aan het beoefenen van yoga zitten verschillende voordelen verbonden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je yoga uitvoert door verschillende houdingen aan te nemen. Deze oefeningen staan bij de meeste vormen van yoga centraal en daarom worden deze in deze tekst ook gebruikt. De oefeningen die je uitvoert, zorgen er op hun beurt weer voor dat het lichaam flexibeler en krachtiger wordt. Daarnaast moet je in de oefeningen vaak balanceren wat zorgt voor meer fysieke balans. Daarnaast helpen de oefeningen ook wanneer iemand bijvoorbeeld rug- of nekklachten heeft.

Door de spieren flexibeler en sterker te maken, kunnen zij meer hebben en worden klachten dus ook vaak een stuk minder. Natuurlijk zitten er ook een hoop voordelen aan de ademhalingstechnieken die je leert bij yoga. Door meer zuurstof binnen te krijgen, wat je leert door de oefeningen, krijgen de spieren ook meer zuurstof en kunnen zij meer brandstof gebruiken. Wanneer je dan een fysieke sport uit gaat voeren, zul je merken dat de spieren veel meer aankunnen en het veel langer volhouden. Ook zorgt de ademhaling ervoor dat je dit kan toepassen op andere momenten. Ben je bijvoorbeeld heel erg zenuwachtig voor een toets of presentatie dan kun je de ademhalingstechnieken gebruiken om het lichaam rustiger te krijgen.

ls laatste kan yoga er voor zorgen dat iemand rustig wordt. Even een tijd zonder telefoon of andere drukke dingen, zorgt ervoor dat je even rustig kan worden en tijd voor jezelf neemt. Dit zorgt op zijn beurt voor rust en voldoening.

Yoga plat liggen groep

Hoe kun je met yoga beginnen?

Er zijn dus verschillende manieren waarop je yoga kunt uitvoeren. Je kunt vaak bij verschillende sportscholen en andere instanties lessen volgen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit vanuit huis te doen. Er worden vaak verschillende online workshops aangeboden waardoor je het yoga kan gaan aanleren. Zo zijn er bijvoorbeeld sites waar je je voor een bepaald bedrag per maand kan aanmelden en dan drie keer per week bijvoorbeeld een les yoga kan krijgen. Ook valt er voldoende informatie bijvoorbeeld op YouTube te vinden wanneer je zoekt naar yogalessen om te beginnen.

Voordelen van online lessen

Er zitten toch echt wel een aantal voordelen aan yoga online uitoefenen. Allereerst is het natuurlijk ideaal dat je hiervoor niet het huis uit hoeft. Je kunt thuis de tv aanzetten of de laptop meenemen naar de logeerkamer en hier gewoon een les aanzetten. Comfortabeler kan bijna niet. Sommige mensen vinden het spannend om voor het eerst een groep binnen te komen die dit wellicht al langer met elkaar doet. Je kunt je dan toch een buitenbeentje voelen en dit kan je tegenhouden om yoga te gaan uitoefenen.

Door thuis de oefeningen te doen, hoef je je hier geen druk over te maken, maar kun je alsnog lekker de yogaoefeningen doen. Andere mensen vinden het eng om iets te gaan doen wat ze nog nooit gedaan hebben. Je kunt dan ook de online lessen gebruiken om jezelf alvast wat aan te leren. Wanneer je dan voor het eerst op een les komt, weet je al een aantal oefeningen en kun je zo instromen. Je hoeft dan niet helemaal opnieuw te beginnen, maar kunt wellicht zo meedoen met de groep die de oefeningen al langer uitvoert. Ook is het nog eens een voordeel dat online lessen vaak goedkoper zijn dan wanneer je fysieke lessen gaat uitvoeren bij een sportvereniging. Ook dat is zeker een voordeel van online yoga cursussen.

Groepslessen

10 Tips voor de beginnende yoga leerling

Vervolgens hebben we nog eens tien tips voor iedereen die met yoga wil beginnen, maar zich graag wil voorbereiden op wat komen gaat.

  1. Heb geen verwachtingen

Zoals we aan het begin al aangaven, zijn er verschillende verkeerde ideeën over yoga. Het kan best zijn dat je een bepaald idee hebt bij yoga door wat je in een film hebt gezien of wat je van een vriendin hebt gehoor. Neem deze verwachtingen vooral niet mee, maar ga het voor jezelf gewoon proberen. Dat is de enige manier waarop jij een kloppend oordeel kan vellen.

  1. Materialen

Bepaalde spullen zijn handig om van tevoren te hebben wanneer je yoga gaat doen. Zo zal een yogamatje echt onmisbaar zijn wanneer je wil beginnen. Een handdoek is handig voor wanneer je gaat zweten, maar ook een flesje water kun je dan goed gebruiken. Verder is er nog een yogablok. Dit is een blok die je kan helpen met balans en oefeningen die niet zomaar iedereen ineens kan.

  1. Weet van tevoren waar je het voor doet

Wil je bijvoorbeeld yoga gaan uitoefenen voor de rugklachten of om je ademhaling te verbeteren? Wanneer je je focust op een of twee doelen, zul je snellere resultaten boeken. Je kunt dan ook veel gerichter oefeningen zoeken die passen bij het doel wat jij hebt.

  1. Routine

Beginnen met sporten is vaak niet moeilijk, maar het vol blijven houden wel. Plan bijvoorbeeld een paar vaste ochtenden of andere dakvlakken in om yoga te gaan uitoefenen. Wanneer het doel is om gewoon af en toe de oefeningen te gaan doen, zal het erbij inschieten en laat je het vaak vallen. Juist door routine te kweken, hou je het vol.

  1. Iedereen begint ergens

Yoga op tv laat vaak mensen zien die hun knieën in hun nek kunnen leggen. Ook die mensen zijn ergens begonnen en je hoeft dus niet direct ontzettend flexibel te zijn. Dit leer je juist gaandeweg.

  1. Luister naar het lichaam

Sommige lessen kunnen vrij zwaar zijn en het is dus belangrijk om naar het lichaam te luisteren. Soms kan het voorkomen dat iets net te hoog gegrepen is. Daag jezelf uit, maar pas op voor blessures.

  1. Neem de tijd

Wellicht denk je na de eerste keer dat het niet bij je past, maar probeer het gewoon nog een keer. Wellicht paste de les of leraar niet goed bij je of wellicht zat je zelf niet lekker in je vel.

  1. Kleding

Trek vooral kleding aan waar je je lekker in voelt. Helemaal vanuit huis maakt het niets uit wat je aan hebt, maar omdat je soms vrij flexibel moet zijn, is het wel belangrijk dat de kleding bijvoorbeeld niet te strak zit, maar juist meegeeft.

  1. Denk aan je ademhaling

De oefeningen bij yoga zijn belangrijk, maar het belangrijkste blijft de ademhaling. Lukt een oefening niet helemaal, blijf dan vooral focussen op de ademhaling. Er is geen goed of fout zolang je de ademhaling blijft trainen.

  1. Beginnen

De belangrijkste tip is om het gewoon een keer te doen. Je kunt blijven zoeken naar de perfecte leraar of de juiste lessen, maar wanneer je geen les hebt gevolgd, zul je niet goed weten hoe het werkt. Pik er een uit waar je je fijn bij voelt en ga het gewoon een keer doen.

Yogamat

Oefeningen voor beginners

Als laatste gaan we nog kijken naar drie verschillende oefeningen die een starter van yoga zal gaan leren.

De kindhouding

Bij de kindhouding zit je op je knieën, maar schuif je je billen naar achteren, zodat je eigenlijk met je borst op de mat komt te liggen. Je strekt zowel de nek als armen en probeert met de vingers zo ver mogelijk naar het einde van de mat te strekken. Het staartbeentje richt je naar beneden om zo ver mogelijk te kunnen strekken. Bij deze oefeningen is de ademhaling vloeiend en dus niet schokkerig.

De neerwaartse hond

Een hoop mensen denken bij yoga direct aan deze oefening en dat is, omdat hij vaak op tv langskomt. Bij de neerwaartse hond ga je op je voeten en handen staan en zorg je ervoor dat de billen in een soort driehoek-houding naar boven wijzen. Het hoofd komt tussen de armen te hangen. De voeten staan in een lijn met het bekken en ook bij de schouders is dat het geval. Ook bij deze oefening is de ademhaling vloeiend.

De cobra

Bij deze oefening begin je liggend op je buik. Vervolgens breng je de handen plat op de grond onder de schouders en til je de borst op omhoog. Ook de heup til je iets van de vloer af. Je handen staan onder de schouders en de benen blijven plat op de grond. Ook bij deze oefening is de ademhaling vloeiend.

Klachten verhelpen

Yoga is wellicht een sport die niet geschikt is voor iedereen, maar wanneer je het niet geprobeerd hebt, kun je dit natuurlijk nooit met zekerheid zeggen. Wat wel met zekerheid gezegd kan worden, is dat yoga een principe is wat met een hoop vervelende klachten kan helpen. Ook zorgt het voor een rustigere en verbeterde ademhaling. Stel jezelf vooral open voor wat er gebeuren gaat en probeer met zo min mogelijk vooroordelen de eerste les te volgen. Mocht het toch niets voor jou zijn, is dat ook prima, maar kun je dit nu in ieder geval met zekerheid zeggen.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 13 Average: 4.5]
Delen
  • 15
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    15
    Shares
  •  
    15
    Shares
  • 15
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *