Discipline en motivatie zijn de twee sleutels die onmisbaar zijn als je meer spiermassa wilt opbouwen. Een abonnement afsluiten bij je favoriete sportschool is dus niet alles en kan zelfs zonde zijn van je geld als je niet over genoeg discipline beschikt. Je moet dus genoeg wilskracht hebben en een balans vinden tussen verschillende aspecten. In dit artikel vind je meerdere tips die je zullen helpen om je spieren te kweken op een effectieve wijze.

Tip 1. Spieren opbouwen door meer te gaan eten.

Als je je spiermassa wilt vergroten, is het nodig om meer voeding binnen te krijgen dan je normaal nodig heeft. Je lichaam heeft namelijk meer energie nodig om je spieren te kunnen versterken. Dit betekent echter niet dat je jezelf kunt storten op allerlei junkfood en lekkernijen. Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, want je spieren hebben namelijk essentiële en hoogwaardige bouwstoffen nodig om te kunnen groeien.

Tip 2. Verhoog de weerstand

Om je spieren op te bouwen is het belangrijk om steeds over te gaan op zwaardere gewichten. Wanneer je het gevoel hebt dat een bepaald gewicht te makkelijk is geworden, is het tijd om te switchen naar een zwaardere gewicht. Doe je dit niet, dan stopt ook je spiergroei.

Tip 3. Eet veel eiwitten

Eiwitten ofwel proteïnen zijn fundamenteel bij het opbouwen van spiermassa. Je spieren bestaan namelijk voor het overgrote deel uit eiwitbouwstenen. Eiwitten zijn dan ook onmisbaar bij het herstellen van je spiervezels en bij het vermeerderen van je spiermassa. Eet dus voor of na een training een eiwitrijke maaltijd, want dit zorgt ervoor dat je spieren zich weer kunnen herstellen na een intensieve training. Bij het eten van eiwitten is het vaak lastig om er genoeg binnen te krijgen om een ‘herstelboost’ te krijgen, daarom vullen veel sporters hun dieet aan met eiwitsupplementen voor een sneller herstel. Via deze link kom je bij een webshop met eiwitshakes.

Tip 4. Drink genoeg water

Om je spieren te laten groeien, moet je genoeg water drinken. Spieren bestaan namelijk ook voor een grote deel uit water en tijdens een training verlies je veel vocht. Het drinken van water is daarom van belang om uitdroging en het krimpen van je spieren te voorkomen.

Tip 5. Neem voldoende rust

Je lichaam heeft ook recht op voldoende rust en slaap. Zeker na een intensieve training is het belangrijk dat je lichaam de tijd krijgt om zich weer te herstellen. Probeer dus dagelijks zo’n acht uur te slapen en ga niet trainen als je niet uitgerust bent. Dit werkt de opbouw van je spieren alleen maar tegen.

Tip 6. Cardiotraining voor duidelijke spieren

Wil je dat je spieren meer naar voren komen? Dan moet je twee tot drie keer per week voor een half uurtje een cardiotraining volgen. Cardio zorgt er namelijk voor dat je jezelf droog gaat trainen en een lager vetpercentage krijgt. Probeer het alleen al teveel te doen, want ook dit zal een averechts effect hebben. Zoals je hieronder in mijn selectie ziet kun je het met cardioapparatuur zo duur maken als je zelf wilt, dit hoeft echt niet! Heb je niet het budget om een luxe cardiotrainer te kopen dan kun je natuurlijk ook prima gaan hardlopen (hier heb je echter wel goede hardloopschoenen voor nodig welke alsnog prijzig kunnen zijn) of een springtouw kopen (deze zijn erg goedkoop en toch goed voor je conditie!). Bestel je een springtouw, dan kun je het beste een sport springtouw nemen. Hier een link naar verschillende sport springtouwen.

Tip 7. Minder stressen

Probeer zoveel mogelijk stress te vermijden. Stress zorgt er namelijk voor dat je lichaam in een catabolische staat zal belanden en dat heeft als gevolg dat je spieren worden afgebroken in plaats van dat ze worden opgebouwd. Een trainingssessie is overigens een geschikte manier om te ontstressen en tevens een moment om even alleen te zijn.

Tip 8. Kies de juiste techniek

Een juiste techniek bij krachttraining is belangrijk. Een slechte uitvoering is niet alleen slecht voor je spiergroei, maar je bent ook meer vatbaar voor blessures. Vaak neemt men een verkeerde techniek aan als ze te zware gewichten tillen uit enthousiasme of ijdelheid. Ga altijd uit van een gewicht waar je meerdere herhalingen kunt uitvoeren en een juiste houding kunt aannemen.

Tip 9. Zorg voor goede apparatuur

Kies een sportschool met goede begeleiding en goede apparatuur. Train je thuis, zorg er dan voor dat je een goed krachtstation hebt. In dit artikel vergelijk ik de 15 beste krachtstations voor thuis (in verschillende prijsklassen).