Kettlebell kopen: waar op letten? (+ 3 oefeningen)


Twist met kettlebell

Vroeger gebruikten Russische militairen kanonskogels (kettlebells)om hun lichaam te trainen. Maar nu wordt het trainingsgewicht, beter bekend als de kettlebell, tegenwoordig niet alleen meer gebruikt door militairen, maar ook door topsporters, fitnessliefhebbers en alles daar tussenin. Alles met het doel om fitter te worden. Ben je opzoek naar een manier om vet te verbranden, sterker te worden en je uithoudingsvermogen te vergroten? Dan is het zeker aan te raden om te gaan trainen met een kettlebell.

Voor wie zijn kettlebells?

Het zijn ideale gewichten voor als wilt gaan beginnen met fitness, maar ook meer ervaren sporters is het een ideaal trainingsmiddel. Dit komt onder andere doordat je deze gewichten op misschien wel honderden verschillende manieren kunt gebruiken. Dus of je nu een man, vrouw, topatleet bent of net begint met fitness, een kettlebell is het ideale trainingsgewicht.
Wat zijn de voordelen van Kettlebells

Mix van cardio en krachttraining

Het trainen met kettlebells is misschien wel de meest effectieve manier om fit te worden. Dit komt doordat je zowel aan cardio en krachttraining doet. Dit zorgt ervoor dat effectiever is dan een rondje hardlopen of alleen met gewichten trainen. Je hebt dus het beste van beide werelden, terwijl je toch minder lang aan het sporten bent. Ideaal dus voor mensen die wel fit willen worden, maar er niet teveel tijd aan kwijt willen zijn.

Groepstraining

Full body workout

Ben je het zat om voor al je spiergroepen verschillende machines of gewichten te gebruiken? Maar Wil je wel jouw hele lichaam trainen? Met kettlebells kun je heel gemakkelijk een complete full body workout doen. Dit komt doordat je meer bewegingsvrijheid hebt in tegenstelling tot een halter. Hierdoor kun je multi joint oefeningen uitvoeren, je traint dus meerdere spiergroepen tegelijkertijd. Met een kettlebell train je jouw rug, buik, arm en bilspieren. Ook verbeterd kettlebell training je mobiliteit. Je hebt dus geen duur fitnessabonnement meer nodig om fit te worden. Het enige wat je nodig hebt om fit te worden is een kettlebell, je handen en wat doorzettingsvermogen.

Multifunctioneel

We benoemden het net al even, maar een kettlebell is een super multifunctioneel trainingsgewicht. Het fijne van kettlebell is dat je hem overal kunt gebruiken. Of je nu staat te zweten in de sportschool, in het park of gewoon in je eigen huiskamer, met een kettlebell kun je altijd en overal trainen.

Squatten

Waar op letten bij de aanschaf van een kettlebell?

Formaat en gewicht

Het formaat en gewicht verschilt erg per kettlebell. De meest variëren tussen de 2 kg en de 48 kg. Afhankelijk van hoe sterk je bent en wat voor oefeningen je wilt gaan doen, bepaal je wat voor gewicht je nodig hebt. Begin je net met trainen, kies dan voor een lichter gewicht, zodat je bekend word met de beweging die je moet maken. Zo zorg je ervoor dat je de oefening gecontroleerd uitvoert en voorkom je onnodige blessures.

Kleur

Het zal je misschien al zijn opgevallen, maar naast het verschil in gewicht is er ook een verschil in kleur. Het kan zo zijn dat de hele kettlebell één kleur heeft of dat deze zwart is met een gekleurd accent. Vaak staan deze kleuren voor een bepaald gewicht. Zo staat roze voor 8 kg, paars voor 20 kg en 48 kg. En dat is best wel handig, want dan weet je direct wat voor gewicht je op gaat pakken. Toch kun je niet altijd op de kleur afgaan, omdat het gewicht en kleur bij sommige fabrikanten nog wel eens wil verschillen. Daarom staat het gewicht ook altijd op de kettlebell zelf. Dus check eerst even het gewicht voordat je een te zware kettlebell gaat oppakken.

Opdrukken kettlebell

Materiaal

Vroeger waren kettlebells alleen van gietijzer gemaakt, maar tegenwoordig valt er meer te kiezen. Zo heb je dus naast gietijzer ook metaal, staal, neopreen, vinyl en rubber. De gietijzeren variant is, zeer sterk en erg robuust. Daarom is de gietijzeren kettlebell de variant die je meestal in de sportschool tegenkomt. Wel kan deze makkelijk je vloer beschadigen, daarom is het verstandig om een mat te gebruiken. De absolute koning onder de kettlebells is de zogeheten competion kettlebell, deze zijn gemaakt van staal en worden vaak gebruikt bij kettlebell wedstrijden.
Waar moet je op letten als je een kettlebell gaat kopen

Gewicht

Het eerste waar je naar moet kijken is het gewicht. Het handigste is om eerst in de sportschool uit te proberen wat jouw ideale gewicht is. Kan dit niet dan kun je als vrouwelijke beginner het beste kiezen voor 8 kg en mannen het best 12 kg.

Opbergrek

Vorm

Ook de vorm is belangrijk, kies voor een klassieke ronde vorm. Met een ronde vorm kun je namelijk de meeste kettlebell oefeningen uitvoeren. Ook moet je erop letten dat je beide handen het handvat vast kunnen pakken.

Prijs

En als laatste de prijs, die is afhankelijk van het gewicht en materiaal. Wil je trainen voor een wedstrijd dan raden we jou aan om een stalen kettlebell te nemen. Train je gewoon om fit te worden, dan kun je het beste een gietijzeren of een kunststof kettlebell nemen.

Opdrukken

Oefeningen met een Kettlebell

Oké je hebt de ideale kettlebell gevonden, maar wat voor oefeningen kun je doen? Wij geven je een paar goede oefeningen die je makkelijk zelf thuis of in de sportschool kunt uitvoeren.

Kettlebell swing

  1. Start met je voeten op schouderbreedte.
  2. Pak het gewicht op van de vloer en hou het recht voor je en laat de Kettlebell na achteren door je benen schommelen.
  3. Schommel de kettelbell daarna in één vloeiende beweging weer terug naar de startpositie.

Goblet Squat

  1. Start weer met je voeten op schouderbreedte.
  2. Pak de kettlebell en breng deze naar je borst.
  3. Houdt de kettlebell goed tegen je borst en zorg ervoor dat het handvat naar boven wijst.
  4. Zet je voeten ongeveer op schouderbreedte en buig door je knieën. Zak nu rustig naar de grond, let erop dat je knieën niet voor bij je tenen gaan. En zorg ervoor dat je rug recht blijft.
  5. Zak totdat je niet verder meer kan en kom explosief, maar gecontroleerd omhoog.

Kettlebell row

  1. Plaats de kettlebell voor je op de grond.
  2. Zet je linkerbeen naast de kettlebell en pak het gewicht met je rechterhand vast.
  3. Trek de kettlebell nu naar je buik toe.
  4. Laat hem daarna weer rustig zakken.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 23 Average: 4.5]
Delen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *