Fit blijven tijdens corona (tips en advies)

fitness corona tips en tricks

Inmiddels is het alweer acht maanden geleden dat de eerste nationale persconferentie plaatsvond en dat Nederland in een ‘intelligente lockdown’ ging. In de tussentijd is er veel gebeurd. Er zijn versoepelingen geweest en ook weer teruggedraaid. Bioscopen en theaters gingen dicht en weer open.

Voor iedereen is dit een lastige tijd. En een tijd waarin het juist van groot belang is om fit te blijven. Want mocht corona jou onverhoopt treffen, dan hoop je natuurlijk dat dit met milde klachten gepaard gaat en vanzelf weer over gaat.

Maar hoe blijf je nu fit en hoe kan je nu aan je conditie blijven werken? Deze vraag houdt veel mensen bezig, zeker omdat de sportscholen ook een tijd dicht zijn geweest, of omdat erbij vlagen maar een beperkt lesaanbod gegeven mag worden.

Coronakilo’s

Een veel gehoord woord in deze tijd is ‘coronakilo’s. Mensen bedoelen daar eigenlijk mee, dat sinds ze voornamelijk thuiswerken en minder (sociale) activiteiten ondernemen, ze dus minder bewegen, meer op de bank zitten en (al dan niet uit verveling) meer gaan eten.

Hierdoor is de kans groot dat je aankomt en die kilo’s die eraan zijn gekomen, zijn dus de coronakilo’s.
Nu zijn kilo’s aankomen en fit zijn en blijven wel niet exact dezelfde dingen, maar feit is wel dat als je (ernstig) overgewicht hebt de kans groter is dat je ernstig ziek wordt van corona. (Bron: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses#:~:text=symptoms)
En ook als je geen overgewicht hebt, maar niet helemaal fit bent en je wordt ziek, ben je vaak langer bezig met beter worden en herstellen dan iemand die fit was voordat hij of zij een virus opliep.

corona en sporten hoe?

Wat deed ik voor corona aan sport en beweging?

Wat je jezelf als eerste af kan vragen is: hoe zag mijn sportleven eruit voor corona? Was je al iemand die het liefst elke dag naar de sportschool ging om lekker alles eruit te trainen, of deed je voorheen ook niet veel of te weinig aan sport? En dan vervolgens antwoord geven op de vraag, en wat doe ik nu?

Als je actief was, doe wat je deed of meer!

Het prettigst voor mensen is om, juist in deze tijd, te doen wat je altijd deed. Op het moment van schrijven zijn de sportscholen (inclusief groepslessen) gelukkig weer open. Als je dus voor corona regelmatig naar de sportschool ging voor krachttraining of een motiverende groepsles mee te pakken, blijf dat dan nu vooral ook doen. Of, ga zelf iets vaker.
Een groot deel van de mensen werkt momenteel namelijk vanuit huis.

Sommige mensen gingen voorheen met de auto naar het werk, sommigen met het openbaar vervoer. Wat jouw manier van reizen ook was, je beweegt hoe dan ook minder. Het loopje van en naar je auto, de trein of de bus, dat mis je nu. En vaak niet een, maar vier of vijf keer in de week. Hoe klein die stukjes ook lijken te zijn, je kan om dit te compenseren best een extra sportmoment in de week inlassen.

Dit hoeft dan niet van grote intensiteit te zijn, een half uur op de loopband met een ingevoerde hellingsgraad of een uur baantjes trekken in het zwembad, is al genoeg om deze gemiste loopjes te compenseren.

Ik was ook niet heel fit voor corona, wat nu?

Maar, wat nou als je voor corona al niet veel aan sport deed of in elk geval te weinig? Dan is nu eigenlijk juist een mooi moment om sport en/of beweging te gaan integreren in je leefstijl. Als je er tegenop ziet, bedenk dan dat het juist nu, belangrijker dan ooit is om fit te zijn en een gezond gewicht te hebben. En er zijn zoveel manieren om aan de beweegnorm (https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/producten/beweegrichtlijnen/) te komen, dat er vast iets bij zit waar jij warm voor loopt.

Zoek een sportschool bij jou in de buurt die bij je past

Ten eerste kan je eens op zoek gaan naar informatie over sportscholen in jouw omgeving. Wellicht heb je al langer eens overwogen om een sportschool te bezoeken, maar heb je er nu meer tijd voor. Oriënteer je rustig online en kijk wat er bij jou past. Voel je je prettig bij een grote keten met allerlei faciliteiten, of ga je bijvoorbeeld liever naar een sportschool alleen voor vrouwen. Kijk waar jij je prettig bij voelt en kies een paar sportscholen uit. Hier kan je telefonisch een afspraak maken voor een rondleiding en tijdens die rondleiding kan je al je vragen stellen. Vaak merk je dan vanzelf bij welke sportschool jij een goed gevoel krijgt.

sporten met corona maatregelen

Sport thuis, bijvoorbeeld met de app Fitify

Het kan natuurlijk zijn dat je om een bepaalde reden liever niet naar de sportschool gaat. Dit kan zijn vanuit schaamte voor gewicht of conditie, of omdat je het op dit moment gewoonweg niet prettig vindt om je in een openbare ruimte te begeven. Stel, dit of een andere reden is op jou van toepassing, maar het lijkt je eigenlijk wel heel leuk om fitnessoefeningen te doen.
Dan kan je de app Fitify https://fitifyapps.com/ downloaden. Fitify is een app, waar je vooraf kan instellen wat jouw doel is. In dit geval is het doel ‘fit worden’.

Vervolgens kun je aangeven hoeveel keer je in de week wilt trainen en krijg je zelfs een melding als het tijd is voor jouw training. Trek je sportkleren aan, ga voor de spiegel staan en de app vertelt je wat jij moet doen. Ook kan je na een training aangeven, of je het makkelijk of moeilijk vond. De volgende training wordt dan verder aan jouw niveau aangepast.
Je kunt binnen Fitify ook gebruik maken van fitnesstools, zoals dumbells of een kettlebell.

Goed nieuws, deze zijn voor erg weinig geld gewoon bij de Action te koop.
Let op: als je echt nog nooit gesport hebt of weinig ervaring hebt, is het alsnog aan te raden een aantal lessen bij een personal trainer op een sportschool te nemen. Als je namelijk nog geen ervaring hebt, is de kans groter dat je oefeningen technisch gezien niet goed uitvoert door bijvoorbeeld een verkeerde houding aan te nemen. Dit kan blessures tot gevolg hebben.

Wandel en maak je huis extra goed schoon

Je wilt bewegen, je wilt fit worden, maar fitness of in coronatijd naar een sportschool gaan, zie jij gewoon echt niet zitten. Dat kan.
In dat geval kan je ervoor kiezen om je dag te starten met een blokje om. Ook in je lunchpauze kan je een stukje gaan wandelen of gaan fietsen, net als wanneer je klaar bent met je werk. Al is het maar drie keer tien minuten, dan nog heb je een half uur beweging gehad die dag.

Ook is het goed om buiten te komen, zodat je naast je beweging, ook wat vitamine D meepakt. Zelfs al is het bewolkt.
Komt het nou echt met bakken uit de hemel en zie je het niet zitten om naar buiten te gaan, ga dan bijvoorbeeld tien minuten traplopen.

Gewoon de trap op en af, tot de tien minuten voorbij zijn. Heb je geen trap, focus je dan drie keer per dag (of twee keer als het daarna weer droog is) op een intensief huishoudelijk klusje.

Boen je douche helemaal schoon, dweil extra grondig, zodat je het er warm van krijgt. Ook dat is een vorm van bewegen.

Maar… ik beweeg nu en heb nog steeds zin om te snacken…

Je bent meer gaan bewegen, maar alsnog heb je tijd over en breng je meer tijd dan gewoonlijk door op de bank. De verleiding is dan groot om te gaan snacken, maar dat is natuurlijk zonde omdat je net je training hebt gehad. Probeer dat snacken uit te stellen en drink een glas water of een kop thee. Je zult zien dat het ‘hongergevoel’ wegebt. Kan je je nou echt niet inhouden? Lees dan het artikel Gezond en lekker: 20 heerlijke snacks voor inspiratie om gezond te snacken.

Sporten voeding calorieen

Je hoofdmaaltijden

Zorg verder dat je drie hoofdmaaltijden bestaan uit gezond en verzadigende voeding. Eet volkorenbrood en pasta in plaats van de witte varianten, eet minimaal twee stuks fruit op een dag en eet minimaal 250 gram groenten. Die laatste hoef je niet allemaal tijdens het avondeten tot je te nemen, maar als je een tomaat in plakjes verdeelt over je broodjes kaas tijdens de lunch, heb je zo al 80 gram groenten binnen en het is nog lekker ook!

Probeer verder je calorieën te eten en niet te drinken. Dit houdt zoveel in als, drink voornamelijk water, thee of zwarte koffie. Af en toe afgewisseld met een glas zuivel. In eten zit over het algemeen meer voedingsstof dan in calorierijke dranken en bovendien meer vezels. Vezels dragen weer bij aan een goede darmwerking en de conditie van het darmkanaal heeft een zeer grote invloed op onze gezondheid en op onze fitheid.

Stay safe, ook in de sportschool

Fit blijven betekent ook een beetje opletten. De basisregels voor individuen zijn inmiddels bij iedereen wel bekend. Maar wist je dat sportscholen ook hele protocollen hebben om mee te werken?
Zo mogen er ook in een sportschool maar 30 mensen in een ruimte, mits er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Op weg naar de sportzaal moet je in veel sportscholen een mondkapje dragen en er zijn looproutes zodat je elkaar niet op te korte afstand passeert.

Verder douche je momenteel thuis en hebben veel sportscholen een app ontwikkeld, waarmee je je plekje in de fitnesszaal of groepsles kan reserveren. Zo kunnen zij de maximaal 30 mensen in een ruimte garanderen en voorkomt de teleurstelling aan de deur dat je er niet meer in mag.

En, het is natuurlijk een goede stok achter de deur! Als je eenmaal gereserveerd hebt, ben je sneller geneigd om te gaan.
Hoe blijf jij fit in coronatijd? Sta je thuis te zweten voor de spiegel? Of ga jij juist extra vaak met de hond naar het bos? Of, ben jij op dit moment niet zo fit en heeft dit artikel je geïnspireerd om morgenochtend te starten met een lekkere ochtendwandeling?

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 11 Average: 4.8]
Saskia Kop

Saskia Kop

Mijn naam is Saskia en van kinds af aan schrijf ik graag. Mijn droom is dan ook om ooit nog eens een bestseller te schrijven, maar tot ik daar de tijd voor heb, schrijf ik artikelen over wat mij op het moment druk bezighoudt. Voeding en sport zijn twee van die dingen. Ik hou van lekker eten en koken, maar aangezien ik ook geen achttien meer ben, kan ik niet meer ongestraft alles naar binnen schuiven wat ik lekker vind. Sinds een jaar of tien ben ik dan ook een fanatiek sportschoolbezoekster geworden. Inmiddels doe ik dat allang niet meer alleen om lekker door te kunnen blijven eten, maar ik merk ook dat ik mij stukken beter voel dan wanneer ik niet sport. Ik ben fysiek fitter en ook mentaal gezien vind ik het heerlijk mijn hoofd leeg te maken in de sportschool, het liefst tijdens een motiverende groepsles met goede muziek, of in het zwembad. Ik hou vooral van afwisseling tijdens het sporten, dus ik volg verschillende lessen. De ene keer doe ik meer aan cardio, de andere keer ligt de focus op krachttraining.
Saskia Kop

Saskia Kop

Mijn naam is Saskia en van kinds af aan schrijf ik graag. Mijn droom is dan ook om ooit nog eens een bestseller te schrijven, maar tot ik daar de tijd voor heb, schrijf ik artikelen over wat mij op het moment druk bezighoudt. Voeding en sport zijn twee van die dingen. Ik hou van lekker eten en koken, maar aangezien ik ook geen achttien meer ben, kan ik niet meer ongestraft alles naar binnen schuiven wat ik lekker vind. Sinds een jaar of tien ben ik dan ook een fanatiek sportschoolbezoekster geworden. Inmiddels doe ik dat allang niet meer alleen om lekker door te kunnen blijven eten, maar ik merk ook dat ik mij stukken beter voel dan wanneer ik niet sport. Ik ben fysiek fitter en ook mentaal gezien vind ik het heerlijk mijn hoofd leeg te maken in de sportschool, het liefst tijdens een motiverende groepsles met goede muziek, of in het zwembad. Ik hou vooral van afwisseling tijdens het sporten, dus ik volg verschillende lessen. De ene keer doe ik meer aan cardio, de andere keer ligt de focus op krachttraining.

Volg ons

Leave a Reply

Your email address will not be published.