Bodyshape: hoe ziet deze groepsles er uit?

Groepstraining squats

Ben je op zoek naar een les waar cardio met kracht gecombineerd wordt? Waarin de focus voornamelijk ligt op de BBB (Benen, Billen, Buik)? En vind je het leuk om elke week een compleet nieuwe les te volgen, zodat sporten geen moment saai wordt? Dan is Bodyshape iets voor jou! Lees snel verder waarom dit zo’n leuke groepsles is en wat de voordelen voor je lichaam zijn.

 

Wat voor materiaal heb ik nodig voor een Bodyshape-les?

Je moet zelf zorgen voor stevig (indoor) sportschoenen, een handdoek en een flesje water. De materialen die de sportschool faciliteert om te gebruiken tijdens de les, verschillen per keer. Soms wordt er getraind met elastieken, dan weer met dumbells en de volgende keer is de medicinball aan de beurt. Een van de redenen waarom Bodyshape nooit verveelt.

 

Welke spieren train ik tijdens Bodyshape?

De nadruk ligt tijdens de Bodyshape-les op de benen, billen en de buik, maar in principe is het een full-body workout. Omdat elke Bodyshape-les anders is, kan het ook zo zijn dat de ene keer meer nadruk op bijvoorbeeld de rugspieren ligt en de keer erna zijn de armen weer aan de beurt. Maar hoofdzakelijk worden er tijdens het krachtgedeelte van de les veel squats, crunches en lunges gedaan, of andere oefeningen die het BBB-gebied sterker en strakker maken.

 

Met welk gewicht train ik tijdens een Bodyshape-les?

Dit is lastig te zeggen, omdat er elke les gebruik wordt gemaakt van verschillende materialen. Soms gebruik je zelfs helemaal geen materialen en train je met je eigen lichaamsgewicht.
Vaak wordt er voor een les gezegd welke materialen er gepakt moeten worden, maar ook wat voor oefeningen daarmee gedaan gaan worden. Zo heb je een beetje een indicatie welk gewicht je moet pakken. Je benen train je nu eenmaal zwaarder dan je borstspieren.
Wanneer je voor het eerst meedoet kun je ook verschillende gewichten pakken, zodat je een beetje uit kan testen wat bij je past. Ook kun je uiteraard altijd hulp aan de instructeur vragen.

 

Hoe ziet een Bodyshape-les er nou precies uit?

Omdat Bodyshape een ‘vrije’ les is, is in principe geen enkele les hetzelfde. Twee sportscholen kunnen er een andere invulling aan geven, maar ook een en dezelfde sportschool kan binnen een week twee totaal andere lessen geven. Het is deels afhankelijk van de instructeur en deels ook van de groep. Is er een groep met fanatieke sporters die de les ook al jaren volgen, dan zal de intensiteit hoger liggen dan bij een groep waar voornamelijk startende sporters aan deelnemen.
Toch zit er wel een lijn in een Bodyshape-les, op welke sportschool je deze les ook volgt.

Sportschool training benen

Warming-up

Gestart wordt altijd met een warming-up, zonder gewichten. Tijdens een Bodyshape-les bestaat de warming-up voornamelijk uit aerobic bewegingen met een lage intensiteit. De spieren worden lekker losgemaakt op muziek en je lichaam wordt voorbereid om aan het werk te gaan.

 

Cardio

Hoewel bij het volgende gedeelte vaak materialen worden gebruikt, bestaat het cardio gedeelte van deze les eigenlijk altijd uit aerobic oefeningen. De warming-up begint al zo, maar tijdens het cardio gedeelte worden de oefeningen en bewegingen zwaarder van intensiteit en wordt er naar een piek gewerkt. De ene keer is dat op losse muzieknummers waarbij per nummer steeds andere, maar ook steeds snellere en zwaardere bewegingen worden uitgevoerd, maar er wordt ook wel gebruik gemaakt van een grote muziekmix. In zo’n mix zitten vaak nummers die perfect op elkaar aansluiten en voer je ook steeds nieuwe bewegingen uit. Het verschil is dat deze bewegingen steeds achter elkaar worden geplakt en dat je aan het eind van het cardio gedeelte een volledige choreografie hebt geleerd die je met de hele groep kan dansen.

De choreografie is vaak niet heel ingewikkeld, maar ben je een beetje motorisch gestoord, of bevind je je als beginner in een les met mensen die de les al jaren volgen, dan kun je altijd terugvallen op basisopties. Ondertussen kun je de kunst een beetje bij de anderen afkijken en kun je aan het eind van dit blok alsnog de hele choreografie meedoen.

 

Krachttraining/BBB

Zoals eerder aangegeven verschilt elke Bodyshape-les een beetje, afhankelijk van sportschool, instructeur en de groep. Bij de ene Bodyshape-les zal er dan ook meer de nadruk liggen op echt krachttraining en bij de andere meer op de shape van het lichaam en worden er meer spierversterkende oefeningen gedaan.
Wel is het in dit gedeelte van de les zo dat bijna geen les hetzelfde is. De ene keer gebruik je elastieken en ga je nog door met wat lage intensiteit aerobic bewegingen, maar dan met elastieken om je benen. Binnen de kortste keren zal je je bovenbenen en billen voelen branden.
De andere keer ga je liggen op een matje en doe je afwisselend wat borstspieroefeningen met dumbells, gevolgd door planken en crunches voor de buikspieren.
Hoewel veel mensen aan het einde van het cardio gedeelte uitkijken naar het volgende blok, wil dat niet zeggen dat de les voorbij is en dat je bij kan komen. Er wordt gewoon hard door gewerkt, maar nu meer op kracht. Omdat tijdens het kracht gedeelte de nadruk ligt op BBB is het ook best pittig, met name voor de benen en billen, omdat die al veel inspanning hebben geleverd tijdens het aerobic gedeelte van de les.

 

Cooling-down

Na dit tweede blok is het tijd voor de cooling-down. Vaak heb je al een matje bij je liggen omdat er in het kracht gedeelte vaak vloeroefeningen aan bod komen. Afhankelijk welke spieren aan bod zijn gekomen tijdens het kracht gedeelte worden de stretch oefeningen hierop aangepast. Omdat de nadruk tijdens deze les ligt op de BBB, kun je hier in elk geval een lekkere stretch voor verwachten.

 

Waar kan ik Bodyshape-lessen volgen?

Bodyshape kan je volgen bij veel sportscholen, van klein tot groot. Omdat Bodyshape niet van
Les Mills is of van een andere groepslesaanbieder is er voor een sportschool geen licentie vereist om de les te mogen geven.
Vaak kun je op de website van een sportschool het groepslesrooster zien en kun je kijken of Bodyshape wordt aangeboden. Sport jij al bij een sportschool die wel groepslessen aanbiedt, maar geen Bodyshape? Dan kan je altijd vragen of deze les opgenomen kan worden in het rooster. Zeker als meer leden van een sportschool om een bepaalde les vragen, is er vaak best iets mogelijk.

buikspier oefeningen sportschool

Is Bodyshape een geschikte training voor mij?

Iedereen die trainen op muziek leuk vindt en op zoek is naar een combinatie van cardio- en krachttraining zou eigenlijk eens een Bodyshape-les moeten proberen. De les heeft een beetje het imago een ‘vrouwenles’ te zijn en als je kijkt in de gemiddelde sportschool is dat vaak ook zo. Zeker het aerobic gedeelte van de les weerhoudt veel mannen ervan mee te doen. Toch is dit niet nodig. De oefeningen zijn minder ingewikkeld dan bij bijvoorbeeld zumba en met een half uur aerobic verbrand je aardig wat calorieën.
Op verschillende sites, ook van sportscholen zelf, wordt Bodyshape ook wel een les voor beginners genoemd, of ideaal voor mensen die moeten revalideren. Dit kan inderdaad omdat er voor alle oefeningen verschillende opties zijn om de intensiteit van de les aan te passen. Maar vergis je niet; als je kiest voor de zwaarste optie van een oefening en tijdens het aerobic gedeelte achter elkaar doorgaat, zonder even op adem te komen, kan je op je VO2-max trainen. Met het kracht gedeelte spreekt het voor zich dat je zo zwaar kan trainen als je zelf wil. Dus Bodyshape geschikt voor beginners? Ja. Maar zeker ook voor ervaren sporters die in goede vorm verkeren!

 

Wat is het resultaat voor mijn lichaam?

Of je nou meerdere keren per week aan Bodyshape doet of af en toe een lesje meepakt wanneer het uitkomt, deze les is altijd goed voor je lichaam. Je traint in het begin van de les voornamelijk je conditie en uithoudingsvermogen, wat natuurlijk altijd goed is. Ook kun je verwachten dat je lichaam strakker wordt.
Veel mensen vragen zich ook af of je afvalt van Bodyshape, omdat het een combinatie van cardio en kracht is en ook nog eens de focus heeft liggen op de BBB. Helaas is dit niet zondermeer het geval. Afvallen doe je niet alleen door een les Bodyshape te volgen, maar blijft samenhangen met je calorie-inname. Ook plaatselijk afvallen bestaat (helaas) niet. Hoewel je benen, billen en buik strakker zullen worden, zal daar niet per se als eerste het vet weggaan. Dit gaat over je hele lichaam geleidelijk.

Maar, volg jij regelmatig een Bodyshape-les of voeg je hem toe aan je bestaande trainingsschema? En let je daarna ook op dat je een beetje gezond eet? Dan is ook wat overtollige kilo’s afvallen zeker mogelijk!

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 0 Average: 0]
Saskia Kop

Saskia Kop

Mijn naam is Saskia en van kinds af aan schrijf ik graag. Mijn droom is dan ook om ooit nog eens een bestseller te schrijven, maar tot ik daar de tijd voor heb, schrijf ik artikelen over wat mij op het moment druk bezighoudt. Voeding en sport zijn twee van die dingen. Ik hou van lekker eten en koken, maar aangezien ik ook geen achttien meer ben, kan ik niet meer ongestraft alles naar binnen schuiven wat ik lekker vind. Sinds een jaar of tien ben ik dan ook een fanatiek sportschoolbezoekster geworden. Inmiddels doe ik dat allang niet meer alleen om lekker door te kunnen blijven eten, maar ik merk ook dat ik mij stukken beter voel dan wanneer ik niet sport. Ik ben fysiek fitter en ook mentaal gezien vind ik het heerlijk mijn hoofd leeg te maken in de sportschool, het liefst tijdens een motiverende groepsles met goede muziek, of in het zwembad. Ik hou vooral van afwisseling tijdens het sporten, dus ik volg verschillende lessen. De ene keer doe ik meer aan cardio, de andere keer ligt de focus op krachttraining.
Saskia Kop

Saskia Kop

Mijn naam is Saskia en van kinds af aan schrijf ik graag. Mijn droom is dan ook om ooit nog eens een bestseller te schrijven, maar tot ik daar de tijd voor heb, schrijf ik artikelen over wat mij op het moment druk bezighoudt. Voeding en sport zijn twee van die dingen. Ik hou van lekker eten en koken, maar aangezien ik ook geen achttien meer ben, kan ik niet meer ongestraft alles naar binnen schuiven wat ik lekker vind. Sinds een jaar of tien ben ik dan ook een fanatiek sportschoolbezoekster geworden. Inmiddels doe ik dat allang niet meer alleen om lekker door te kunnen blijven eten, maar ik merk ook dat ik mij stukken beter voel dan wanneer ik niet sport. Ik ben fysiek fitter en ook mentaal gezien vind ik het heerlijk mijn hoofd leeg te maken in de sportschool, het liefst tijdens een motiverende groepsles met goede muziek, of in het zwembad. Ik hou vooral van afwisseling tijdens het sporten, dus ik volg verschillende lessen. De ene keer doe ik meer aan cardio, de andere keer ligt de focus op krachttraining.

Volg ons

Leave a Reply

Your email address will not be published.