Krachttraining wordt nog steeds erg onderschat. Mensen hebben het idee dat conditietraining en duursport de beste resultaten oplevert als het op afvallen aankomt. Uit onderzoek is echter gebleken dat krachttraining effectiever en veelbelovender is. Maar wat is hier de reden voor? Hieronder zullen we dat verder uitleggen.

Krachttraining en afvallen

Krachttraining versterkt en onderhoud de spieren. Je creëert meer spiermassa en verbrand sneller vet. Je spieren hebben energie nodig wanneer ze aan het werk worden gezet en ook bij het herstellen, hebben ze meer energie nodig. Hoe groter je spiermassa, des te meer je lichaam energie nodig heeft.

Wanneer je spieren niet of amper gebruikt, beginnen deze te slinken. Je verliest na je 25ste wel bijna een halve kilo aan vetvrije spiermassa per jaar wanneer je niets doet aan krachttraining. Verder is de kans ook vrij klein dat je minder gaat eten na je 25ste , maar je lichaam zal ondertussen wel meer vet opslaan.

De voordelen van krachttraining

Er zijn genoeg voordelen verbonden aan krachttraining. Zo blijft je lichaam tot wel 48 uur lang na een training zo een 10 procent meer aan calorieën verbranden. Je spiermassa groeit en dat betekent dat je meer calorieën gaat verbruiken en elke kilo spierweefsel in rust consumeert ongeveer 100 calorieën per dag. Krachttraining verveelt ook niet zo gauw, omdat je veel kunt variëren tussen oefeningen. Niet alleen dat, je bent er ook nog eens minder tijd aan kwijt dan bij duursport.

Het enige nadeel aan krachttraining is dat je tijdens een sessie minder calorieën verbrandt dan bij een duursport. Het zal dus even op zich afwachten voordat je resultaat ziet. Maar de uitkomst zal veel langer voortduren dan bij duursport.

Staar je ook niet blind op de weegschaal. Bij krachttraining zul je het niet zo snel terug zien in gewicht, maar wel in omvang. Kleding gaat losser zitten en je zult er strakker uit gaan zien. Om de zoveel tijd kun je je taille opmeten om te zien of er wat centimeters af zijn gegaan. Zo kun je precies in de gaten houden hoeveel je afvalt.

Vaak hebben vooral vrouwen het idee dat krachttraining alleen bedoeld is om heel gespierd te worden of dat het slechts bedoeld is voor topsporters. Niets is minder waar, iedereen kan krachttraining uitoefenen. Er zijn geen beperkingen wat betreft niveau of leeftijd. Je boekt namelijk al genoeg resultaat met lichte oefeningen om je lichaam gezond en krachtig te houden.fitness-375472_960_720